MELAKA MAJU 2010 : BEBERAPA CADANGAN UNTUK KERAJAAN NEGERI

Bagi saya sesebuah negeri yang dikatakan maju bukan sahaja maju dari segi pembangunan fizikal tetapi juga maju dari segi pembangunan insan dan kesejahteraan rakyat

Melihat kepada situasi sekarang kerajaan negeri lebih banyak menumpukan kepada pembangunan fizikal tetapi meminggirkan pembangunan insan. Oleh kerana itulah kita maksiat berlaku dengan berleluasa, buktinya 393 anak luar nikah dilahirkan, pusat-pusat pelacuran terus beroperasi, pusat-pusat hiburan tumbuh bagaikan cendawan lepas hujan, program-program hedonisme digalakkan dan berbagai lagi bentuk maksiat berlaku di negeri ini. Kita bimbang jika kita maju tetapi manusia tidak dibangun dan tidak dimajukan, negeri kita menghadapi masalah sosial dan maksiat yang kritikal.
Andainya masalah sosial, maksiat dan keruntuhan akhlaq ini tidak dibendung dan dibasmi kita bimbang banyak duit rakyat akan hangus untuk dibelanjakan untuk menangani masalah ini.

Selain itu kita juga melihat masjid dan surau tidak diimarahkan dengan sepenuhnya. Banyak masjid dan surau yang hanya digunakan untuk solat tetapi tidak banyak program ilmu dijalankan. Ustaz-ustaz disekat dari mengajar walaupun mereka kelulusan Al-Azhar dan IPTA tempatan. Apakah Al-Azhar dan IPTA tempatan tidak diiktiraf oleh kerajaan negeri.

Rakyat negeri ini sebenarnya masih ramai yang miskin. Paras garis kemiskinan yang diletakkan oleh kerajaan negeri iaitu RM750 adalah tidak munasabah. Cukupkah RM750 untuk kehidupan sebuah keluarga sekarang dengan harga barangan dan perkhidmatan semakin naik.

Selain dari perkara di atas terdapat juga masalah-masalah lain yang perlu dilihat oleh kerajaan negeri, antaranya masalah jenayah dan perpaduan.

Jenayah semakin membimbangkan. Walaupun saya tidak mempunyai statistik jenayah tetapi secara umumnya rakyat masih berada dalam ketakutan kerana kes jenayah seperti pembunuhan, rompakan, ragut, rogol dan sebagainya masih tinggi.

Masalah perpaduan juga tidak kurang hebatnya. Bagaimana perpaduan di dalam negeri ini hendak ditingkatkan jika sebahagian rakyat dipinggirkan. JKKK, Pegawai Masjid dan sebagainya hanya dilantik dikalangan ahli dan pemimpin Umno sedangkan ada antara mereka yang tidak layak dan tidak patut menjawat sesuatu jawatan. Manakala rakyat yang menyokong PR diketepikan terus. Maka jurang perpaduan menjadi semakin besar sedangkan sepatutnya institusi-institusi seperti JKKK, masjid, Surau, persatuan penduduk dan lain-lain sepatutnya bebas dari pengaruh politik kepartian.

Oleh itu saya mencadangkan beberapa langkah diambil oleh kerajaan negeri bagi merealisasikan Melaka sebagai sebuah negeri maju. Jika pada tahun 2010 pun status negeri maju ini tidak dicapai rakyat boleh bersabar. Apa yang penting negeri ini benar-benar maju dari segi fizikal dan spiritual.

Cadangan saya :-
PEMBANGUNAN INSAN DAN CEGAH MAKSIAT

1) Tutup pusat-pusat pelacuran dan pusat maksiat yang menjadi punca keruntuhan akhlaq dan masalah sosial dan jenayah.
2) Hadkan premis-presmis penjualan arak seperti yang dijalankan oleh kerajaan Kelantan
3) Tutup pusat-pusat perjudian seperti Toto, Magnum dan sebagainya
4) Imarahkan masjid dan surau dengan kelas-kelas pengajian.
5) Perbanyakkan program-program keagamaan khas untuk anak-anak muda supaya kita dapat bangunkan mereka menjadi rakyat yang baik dan mempunyai jati diri
6) Berikan bantuan kepada sekolah-sekolah agama rakyat bagi meningkatkan lagi prasarana dan motivasi kepada guru-guru dan murid-murid.
7) Berikan lebih banyak tauliah kepada ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah lepasan timur tengah dan IPTA bagi memberikan peluang kepada mereka mengajar agama.
8) Perbanyakkan slot untuk pembangunan Insan dan Islam dalam silibus IPT dibawah kerajaan negeri.
9) Tambahkan bajet untuk pembangunan insan
PERPADUAN DAN KESEJAHTERAAN RAKYAT

1) Bebaskan institusi masyarakat dari campurtangan politik
2) Libatkan semua lapisan masyarakat dalam semua program dengan tidak membezakan antara ahli dan penyokong parti-parti politik
3)Naikkan paras garis kemiskinan dari RM750 kepada RM1,500 supaya rakyat yang benar-benar miskin dapat dibantu dan dinaikkan taraf hidup mereka
4) Bebaskan pengaruh politik dalam perlantikan staff agensi kerajaan negeri
5) Bebaskan skim bantuan kepada rakyat dari pengaruh politik dan kronisme
EKONOMI
1) Kurangkan pergantungan kerajaan negeri kepada kerajaan pusat dan mencari sumber pendapatan sendiri untuk projek-projek pembangunan bukannya terus menambahkan hutang kepada kerajaan pusat
2) Batalkan semua projek-projek yang mungkin menjadi pembaziran sepertimana yang berlaku kepada Eye On Malaysia, Melaka Digital dan lain-lain.
3)Tutup mana-mana anak syarikat kerajaan negeri yang tidak berdaya maju dan sering mengalami kerugian kerana dikhuatiri lebih banyak wang rakyat hangus.
4) Perbanyakkan projek-projek keusahawanan dan perniagaan dengan membuka seluas-luasnya peluang kepada rakyat tanpa mengira ideologi politik, agama dan warna kulit.
5) Perbanyakkan skim galakan keusahawanan kepada rakyat miskin dengan memberikan modal perniagaan, skim bantuan khidmat nasihat dan lain-lain tanpa mengira fahaman politik.
PEMBANGUNAN FIZIKAL
1) Projek-projek tebatan banjir dikawasan-kawasan yang dikenalpasti sering mengalami masalah tersebut mesti disegerakan.
2) Dirikan premis-premis perniagaan untuk peniaga-peniaga kecil dengan sewa yang sangat minima.

Comments

salam bro. Skrg ni dataran pahlawan dah jadi tempat memadu kasih yg semuanya terdiri dari bangsa melayu beragama islam. Yg paling ramai ialah ketika magrib. Malu saya sebagai warga melaka.