DEMO ESOK : KEMENTERIAN HIPOKRIT

Anwar menyifatkan tindakan Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein membenarkan perhimpunan membantah penggunaan nama Allah oleh majalah khatolik sebagai "pendirian hipokrit".

Beliau berkata di satu segi, (Hishammuddin) tidak benarkan orang menyuarakan pandangan mereka, walaupun atas dasar yang kukuh, tetapi dalam isu ini mereka fikir ia memberi keuntungan politik.
Anwar berkata demikian dalam sidang media selepas memfailkan tuntutan qazaf berkaitan tuduhan liwat di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur pagi ini.

Menurutnya beliau tidak mempertikaikan hak sesiapa untuk berhimpun secara aman, tetapi katanya apa yang dipertikaikan ialah kebijaksanaan dan kepura-puraan dan kontradiksi Kementerian Dalam Negeri yang hanya membantu menganjurkan demonstrasi yang mereka kehendaki dan memukul orang lain yang mereka tidak senang dengan perhimpunan aman.

Hishammuddin semalam dilaporkan berkata, kerajaan tidak berniat menghalang rakyat untuk menyuarakan pendapat mereka berhubung isu berkenaan, dengan syarat ia tidak menjejaskan keselamatan negara.
Ramai pihak sependapat dengan Anwar. Ini terbukti apabila pihak berkuasa begitu garang dan bertindak samseng pada demonstrasi aman sebelum ini termasuk demo PPSMI, BERSIH, menentang Yahudi, Hapuskan ISA dan lain-lain.
Mengapa kerajaan bersikap 'double standard' sedangkan semua perhimpunan itu adalah perhimpunan aman termasuk demonstrasi yang akan diadakan esok.
Adakah kerana demonstrasi sebelum ini dilihat menentang dasar kerajaan maka ianya dikatakan tidak aman dan ganas manakala demo yang dianjurkan puak-puak yang sefikrah dengan Umno/BN diklasifikasikan sebagai aman.
Adakah sikap pihak berkuasa terhadap demonstrasi besok menggambarkan kepada kita bahawa Umno/BN mempunyai kepentingan politik dan keuntungan sehingga ianya dibenar dan digalakkan.

Comments