DAFTARLAH SEBAGAI PEMILIH

Fakta-fakta yang mesti kita renungi dan seterusnya tindakan mesti diambil bagi mengatasi masalah rakyat tidak mendaftar sebagai pengundi. SPR sendiri mesti mencari jalan untuk menyelesaikan isu ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengesan lebih 3.7 juta rakyat negara ini yang sudah layak mengundi, masih belum mendaftar sebagai pemilih sehingga bulan Julai 2009.

27,497,240 rakyat negara ini yang direkodkan pada Julai tahun lalu, hanya 11.03 juta berdaftar sebagai pemilih sehingga 31 Mac lalu.


Kira-kira 500,000 daripada 2.37 juta penduduk Perak yang layak mengundi tetapi belum mendaftar sebagai pemilih terutama golongan muda yang berumur 21 tahun ke atas sehingga bulan Disember.

Cadangan saya :

1) Jalankan pendaftaran secara automatik antara Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan SPR. Tidak perlu tunggu rakyat datang mendaftar sendiri. JPN mesti menghantar senarai rakyat yang berumur 21 tahun keatas kepada SPR dan daftarkan mereka secara automatik (online).

2) Tetapkan tarikh akhir kepada rakyat yang belum mendaftar sebagai pemilih. Misalnya sesiapa yang gagal mendaftar sebagai pemilih pada atau sebelum 31 Disember 2010 akan didenda sebagai RM500 atau lebih (sebagai contoh)



Comments