BM BAHASA KE 6 DI DUNIA, MANSUHKAN PPSMI SEKARANG?

Pandangan bahawa menggunakan Bahasa Melayu itu kononnya kurang sofistikated harus dikikis kerana ia berada di tahap keenam paling luas digunakan di dunia selepas bahasa Cina, Inggeris, Perancis, Rusia dan India, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Dr Rais Yatim.

Rais berkata kita harus kikis pandangan dan amalan bahawa menggunakan Bahasa Melayu itu kononnya kurang sofistikated kerana sebenarnya bukan begitu.

Menurutnya Bahasa Melayu seharusnya menjadi bahasa pengantar, bahasa perpaduan, bahasa tamadun dan bahasa pentadbiran

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menjadi tetamu dalam wacana eksklusif bersama Radio Klasik Nasional di Angkasapuri semalam.

Rais berkata, Radio Televisyen Malaysia (RTM) perlu menjadi saluran utama mempopularkan penggunaan Bahasa Melayu manakala media swasta harus mempertingkatkan penggunaannya.
Saya menyokong penuh saranan dan kenyataan Rais tersebut malangnya ia tidak diamalkan dan didaulatkan sebagaimana yang Rais nyatakan. Buktinya kerajaan memperkenalkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dengan mengenepikan Bahasa Melayu yang diakui sebagai bahasa ilmu.

Setelah didesak oleh rakyat dan pejuang bangsa barulah PPSMI hendak dimansuhkan itupun tahun 2012 bukannya sekarang.

Jika benar Rais ingin mendaulatkan Bahasa Melayu saya cabar beliau desak dan gesa kerajaan mansuhkan PPSMI sekarang. Jangan hanya bercakap tetapi tidak berani mengambil tindakan dan usaha ke arah mendaulatkan Bahasa Melayu.

Semua orang sedar bahawa cara paling penting dan berkesan untuk mendaulatkan bahasa ialah melalui pendidikan.

Comments