NKRA MASUK BAKUL ANGKAT SENDIRI.

Indeks Prestasi Utama (KPI) enam teras Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) :-
  • usaha bagi mengurangkan kadar jenayah
  • Memerangi rasuah
  • meluaskan meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan
  • meningkatkan taraf hidup rakyat berpendapatan rendah;
  • memperkasa prasarana luar bandar dan pedalaman; dan
  • menambah baik pengangkutan awam

Saya hairan bagaimana Perdana Menteri mengumumkan bahawa beliau berpuashati dengan pencapaian NKRA setakat ini. Sedangkan rakyat sendiri boleh nampak dengan jelas status terkini semua 6 perkara asas tersebut.

  • Kadar Jenayah - Semakin meningkat. Kes ragut, bunuh, rogol, samun dan lain-lain terus berlarutan,
  • Mengurang rasuah - Rasuah semakin meningkat. Buktinya Dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) 2008 - yang mengukur tahap rasuah di sesebuah negara - Malaysia memperolehi 5.1 mata tahun lalu.

    Mata yang sederhana itu hanya sedikit berbeza daripada 4.9 hingga 5.1 mata yang diperolehi Malaysia sejak tahun 2001.

    Sebagai perbandingan, Malaysia berada di tangga 47 dalam senarai tersebut, berbanding pada tangga 36 pada tahun 2001 di kalangan 91 negara yang dinilai dalam indeks tersebut. Iaitu merudum sebanyak 11 anak tangga.

  • Tahap rasuah yang tinggi yang masih wujud dalam ekonomi tersebut boleh menjejaskan perniagaan, kecekapan, menghalang atau melembabkan perniagaan dan menjadikan perniagaan lebih mahal dan berisiko tinggi.

  • Meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan. Sehingga ke hari ini masih ramai kanak-kanak yang tercicir dalam pelajaran. Sebagai contoh dari 100,000 belia peneroka hanya 15 peratus daripadanya mendapat peluang melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi.

    Kerajaan terus gagal memberikan pendidikan percuma kepada rakyat. Mahasiswa terpaksa membuat pinjaman pelajaran dan terpaksa membayar kembali dengan kadar 'interest' 4 % setahun (seolah-olah kerajaan berniaga dengan rakyat). (penurunan kepada 6,749 keluarga April lalu.

  • Meningkatkan taraf hidup rakyat berpendapatan rendah. Bagaimana kerajaan dapat meningkatkan taraf hidup rakyat berpendapatan rendah sedangkan kerajaan gagal membendung kenaikan harga barangan keperluan, kos hidup yang semakin meningkat di mana rakyat yang miskin semakin hari taraf hidup mereka semakin teruk. Sebagai contoh berdasarkan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), kadar kemiskinan di Sabah ialah pada tahap 16 peratus. Kadar Kemiskinan Tegar pula mencatatkan penurunan ialah 3.7 peratus bagi tahun 2007. Itupun kadar dikira berdasarkan bahawa penduduk miskin ialah penduduk yang pendapatannya isirumah kurang dari RM750 sebulan sedangkan hakikat sebenar pendapatan garis kemiskinan yang ideal ialah RM1500.

  • Memperkasa prasarana luar bandar dan pedalaman. Sehingga hari ini kita masih melihat banyak kampung-kampung dan desa yang masih tidak mempunyai kemudahan jalan raya, air, klinik, elektrik dan lain-lain terutama di pedalaman Sabah dan Sarawak.

  • Menambahbaik kemudahan awam. Saya yakin anda sendiri tahu akan status kemudahan awam di tempat anda sendiri. Berapa banyak bas dan kekerapan dalam sehari, mutu perkhidmatan, layanan, disiplin (waktu perjalanan), keselesaan dan lain-lain sudah tentu masih jauh dari memuaskan hati rakyat.

  • Untuk itu kita mengharapkan kerajaan janganlah cuba mengelirukan rakyat dengan membuat andaian yang tidak berfakta dan retorik. Rakyat hari ini sudah cerdik dan akses kepada maklumat bukan lagi rakyat pada tahun 60-an dan 70-an yang bergantung sepenuhnya kepada radio, TV dan suratkhabar pengampu kerajaan.

Comments