HIBURAN : SELITKAN 'MESSAGE' DAN PENGAJARAN DALAM HIBURAN

Oleh Chin Lebaiman dihantar melalui email.

Ini merujuk tentang topik perbincangan di Fenomena Seni malam ini (Sabtu: 26 Disember2009) dgn tajuk "Lemah Semangat"...... dengan panel jemputan pengarah/pelakon Ahmad Idham, Erma Fatima & seorang wartawan hiburan (maaf tak ingat pula namanya)...... dimana seperti biasa Rosyam Nor sebagai moderatornya.

Namun isu yang dibangkitkan oleh Erma yang bercanggah dgn Ahmad Idham akan peranan yang dimainkan oleh filem atau drama Melayu kita sama ada memberi pendidikan atau semata2 commercial (dalam ertikata semata2 untuk mengaut untung sahaja).

Kita semua tentu sudah sedia maklum akan maksud dan tujuan kita pergi menonton filem atau menghabiskan masa menonton drama2 TV (yg merupakan hiburan percuma). Hiburan percuma pun kalau tidak menghiburkan hanya akan dapat cemuhan dan kutukan dari penonton sahaja. Jadi, itulah dia yang dikehendaki oleh penonton ...... 'hiburan' yg betul2 hiburan yg sebenar2nya .... untuk menghiburkan hati.

Hiburan yang disajikan kpd penonton kalau sekadar memperbodoh2kan .... atau secara ala kadar .... main 'tangkap-muat' saja ..... atau sajian secara 'cincai' ......persembahan yg tak senonoh pada pandangan khalayak umum ......yg merosak akhlak anak2 muda ...dgn memberi contoh2 teladan yg buruk (negatif) untuk mereka mudah diikuti ... serta disulami dgn persembahan yang mengada2, melampau2, yang terhegeh-hegeh mcm kera beruk sarkas ..... yang tidak punyai idea sendiri atau banyak memaparkan persembahan yang 'stereotype' ..... balik2 "the same old thing" ....... asyik2 itu saje ...... Itulah sebabnya ramai yang beranggapan filem2 dan drama2 tempatan kita banyak yang sesuai untuk di'bakul-sampah' saja.
Kalau dah ditempatkan di bakul-sampah .... jawabnya hasil2 karya tu hanya umpama 'sampah' sajalah? Bukanlah semua .... ada juga yang bagus .... tapi hanya satu dua aje ... tak banyak.
Overall - secara menyeluruh - satu contoh yg amat ketara ialah drama tv baru2 ini iaitu 'Nur Kasih' ..... cukup mendapat sambutan begitu popular sekali ......mengapa ya?

Walau apa pun ..... penonton2 sama ada yang menonton filem ataupun drama2 Melayu boleh dikatakan kesemuanya (99.99%) hendak menghiburkan diri mereka dgn menonton sajian dari filem2 atau drama2 ..... itu memang tidak boleh dinafikan. Mereka akan rasa terhibur jika sesuatu filem atau drama yang mereka tonton itu tidak 'dry' dan membosankan. Oleh itu filem atau drama adalah alat yang memainkan peranan sebagai 'media entertainment' ..... iaitu alat media hiburan - disamping ada juga diselit unsur2 pengajaran (pelajaran/pendidikan)....... dimana selalu diperkatakan ....."disebalik persembahan dari filem atau drama2 ada 'message' yang dibawanya."

'message' yang dimaksudkan itulah 'pengajaran' atau 'pendidikan' pada hakikatnya.
Justeru, disamping berhibur - penonton2 juga sedikit sebanyak dapat manfaat dari 'message' atau 'pengajaran' yang dibawa melalui filem atau drama2 itu. Jadi, filem dan drama2 yang mungkin berunsur hiburan semata2 hiburan itu sekurang2nya memberi juga pengajaran (pendidikan).. Hanya kita sebagai penonton harus pandai menggunakan akal fikiran yang dianugerah Tuhan dalam hal2 perkara seperti ini.

Cuba kita ambil contoh.... back to the good old days.... semasa kita masih dibangku sekolah dulu...

Kalau cikgu kita hanya pandai mengajar semata2 mengajar kita dlm kelas secara serious tanpa menyelit sebarang jenaka & kelakar .... akan membuat murid2 semua bosan dan mengantuk .... itu sebab ramai juga yg tertidur dlm kelas semasa cikgu dok serious sangat mengajar .... (too dry lah tu .... sampai murid2 naik bosan akhirnya mengantuk hingga tertidur dalam kelas). Dan kesannya .... ajaran dalam apa subjek apapun tidak sampai kepada sasaran (iaitu murid2) .... dan dengan itu menyebabkan mereka tidak berminat akan belajar subjek yg disampaikan secara 'strict & serious' tanpa ada unsur 'humour' yg boleh memberi rangsangan.

Macam tu jugalah jika filem2 dan drama2 kita berperanan seperti cikgu2 yang sebegitu. Penonton tidak akan berminat disebabkan kesan2 atau 'effect' yang membosankan.
Begitu jugalah dgn hal filem2 dan drama2 kita kini ..... pembelajaran atau pendidikan melalui filem & drama2 kita boleh disampaikan secara tidak langsung atau secara selit menyelit (seperti sindir menyindir, kiasan, perbandingan dan sebagainya) secara persembahan yang punyai tema berunsurkan hiburan. Barulah sampai kepada matlamat dan tujuan akan sesuatu 'message' yang hendak disampaikan.

Itukan biasanya orang cakap tentang 'message' ....... apa message kita dapat dari filem atau sesuatu drama itu?

Pandangan&pendapat dari,
Chin Lebai Man

Comments