TEGURAN DAN KRITIKAN PADA PIMPINAN MESTI DITELITI

Sejak akhir-akhir ini pimpinan PAS termasuk Presiden dan Timbalan Presiden dikritik hebat oleh orang dalam dan luar PAS.

Ada yang menyatakan bahawa kedua-dua mereka condong untuk membentuk kerajaan perpaduan (UG) dengan Umno. Di satu pihak pula melabelkan Presiden PAS terlalu lemah dan tidak sesuai lagi untuk memimpin PAS kerana agendanya dilihat terlalu menekankan perjuangan Melayu dan Islam, seolah-olah meminggirkan agenda PAS For All.

Lebih teruk lagi ada pimpinan PAS sendiri yang menghentam Nasharuddin Mat Isa dan Mustafa Ali sebagai pemimpin yang mahu kepada kerajaan perpaduan dan gagal memimpin PAS dengan baik.

Bagi saya semua tuduhan dan kritikan tersebut wajar di kaji dan diteliti oleh pimpinan PAS. Mungkin ada yang benar dan ada yang tidak benar.

Namun begitu saya juga agak kurang senang dengan kritikan yang saya sifatkan agak keterlaluan yang dibuat oleh Prof Abdul Aziz Bari terhadap Presiden PAS yang dimuatkan oleh Malaysiakini hari ini.

Dalam laporan tersebut, Aziz mendakwa bahawa Tuan Guru Haji Abdul Hadi sangat lesu dan gagal memimpin PAS dengan baik.

Jawapan saya mudah sahaja, mengapa ketika PAS berjaya menyakin pengundi bukan Islam mengundi PAS pada PRU 2008 sehingga PR berjaya menang Kedah, Perak, Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan, Aziz Bari tidak memuji PAS dan Tuan Guru.

Malah selepas PAS dan PR juga menang pada 7 pilihanraya kecil di Semenanjung, tetapi bila kalah sekali di Bagan Pinang riuh sekampung menyatakan pimpinan PAS lesu dan lembap.

Mengapa sebelum ini (sebelum PRK Bagan Pinang) tidak ada yang berani mengkritik pimpinan PAS tetapi selepas sahaja Tok Guru Nik Aziz memulakan episod barulah masing-masing menuding jari tidak tentu hala.

Saya menyeru kepada seluruh penganalisis politik, ahli dan penyokong PAS supaya menghentikan segala tohmahan dan kritikan melulu ini. Tunggu dan lihat apa hasil yang kita perolehi dari Seminar Pemerkasaan PAS esok. Insya Allah akan ada hasil dan natijah yang baik.

Comments