PILIH CALON YANG ISTIQAMAH DAN TAHAN UJI

Sehingga kini sudah 5 orang ADUN PR keluar dari parti dan menyokong BN. Tidak seorang pun YB PAS yang berpaling tadah, Alhamdulillah.
Jadi jelas di sini bahawa pemilihan seseorang calon untuk bertanding pada mana-mana pilihanraya bukanlah perkara mudah dan enteng yang boleh dibuat sambil lewa dan tangkap muat sahaja.
Sebab itu saya mencadangkan mana-mana parti komponen PR yang tidak mempunyai calon yang diyakini istiqamah dan dan tahan uji boleh meminjam ahli PAS untuk bertanding atas tiket parti mereka. Umpamanya jika PKR tidak ada calon yang sesuai di sesuatu kerusi ahli atau pimpinan PAS boleh bertanding disitu dengan memakai lambang PKR (jika simbol PR masih tidak digunakan). Keadaan ini sudah lama dipraktikkan sejak pilihanraya umum 1999 lagi di mana beberapa orang ahli PAS dipinjamkan kepada PKR untuk mewakili PKR di beberapa kerusi.
Sebagai contoh pada pilihanraya umum 2008 dahulu ahli PAS iaitu Haji Abdullah telah bertanding atas tiket PKR di DUN Jelai Pahang.
Apa yang penting kita mahu disebabkan tindakan mereka berpaling tadah PR jadi haru biru sehingga kerajaan negeri pun tumbang contohnya di Perak.
Paling baru ADUN PKR Pelabuhan Kelang, Badrul Hisham Abdullah keluar dari PKR menjadi ADUN Bebas yang menyokong BN.
Ada maklumat yang menyatakan bahawa Badrul bukanlah calon yang diyakini istiqamah namun oleh kerana tiada calon lain yang sesuai beliau dipilih juga. Begitu juga dengan kes DUN Sementa di mana Abdul Rahman Palil menang tanpa bertanding pada Pilihanraya Umum 2008 kerana calon PKR menghilangkan diri. Saya yakin jika ahli PAS dicalonkan mewakili PKR Insya Allah perkara ini tidak akan berlaku. Inilah pentingnya tarbiah dan istiqamah terhadap perjuangan Islam.

Comments