PERSEMPADAN BARU KAWASAN PILIHANRAYA UNTUNGKAN BN

Pilihanraya Umum akan datang bakal menyaksikan beberapa kawasan baru parlimen dan DUN diujudkan di seluruh negara. Seperti yang kita sedia maklum setiap 10 tahun sekali SPR akan membuat persempadanan baru kawasan pilihanraya mengikut keadaan dan situasi semasa.
Namun pengalaman lepas terbukti persempadanan baru ini sering dikaitkan dengan kepentingan Umno/BN di mana ianya direkacipta supaya memberikan kelebihan kepada parti tua bangka ini.
Umpamanya persempadanan baru pada tahun 2004 menyaksikan banyak kerusi Melayu/Bumiputera diujudkan di Johor, Negeri Sembilan, Melaka, Sarawak dan Sabah. Manakala tiada penambahan atau sangat sedikit penambahan kerusi di Kelantan dan Terengganu serta Kedah. Sebagai contoh kawasan Baling yang luas dan ramai pengundinya tidak dipecahkan semata-mata takut PAS menang.
Kali ini berdasarkan kepada keputusan Pilihanraya Umum 2008, pengundi Cina dan India menyokong PR manakala pengundi Melayu masih seperti dahulu. Jadi agaknya bagaimana BN dan SPR akan membuat persempadanan baru.
Kemungkinan besar tidak banyak penambahan kerusi di kawasan pengundi bukan Melayu yang padat. Manakala di kawasan Melayu kerusi-kerusi parlimen dan DUN akan ditambah khasnya di kawasan pengundi tegar BN seperti Melaka dan Johor.
Begitu juga dengan Sabah dan Sarawak. Saya jangkakan lebih banyak kerusi parlimen akan diujudkan di kedua-dua negeri terbabit kerana terbukti Sabah dan Sarawak menjadi penyelamat kepada kemenangan tipis BN pada PRU 2008 dahulu.
Saya jangkakan Sabah dan Sarawak akan mendapat tambahan lebih dari 4 kerusi Parlimen, Johor - 4 kerusi, Melaka - 2 kerusi, Terengganu - 2 kerusi, Pahang - 2 kerusi, Perlis - 1 kerusi, Perak - 2 kerusi, Selangor - kerusi, Negeri Sembilan - 2 kerusi. Negeri -negeri lain hampir pasti tiada penambahan cuma persempadanannya akan dirobek bagi memberikan kelebihan kepada BN.
SPR sememangnya sangat berpeirngalaman menjalankan persempadanan ini dan mereka juga amat arif dengan nafsu buas tuan mereka.
Namun saya yakin PR akan tetap mempertahankan fakta dan rasional bagi menjustifikasikan persempadanan baru tersebut. Kita harus ingat BN tidak mempunyai majoriti 2/3 di Parlimen, mereka tidak boleh sewenang-wenangnya meluluskan persempadanan baru ini tanpa sokongan PR di parlimen.

Comments