PENEROKA FELDA TERUS DIBODEK

BN sudah lama sedar bahawa peneroka Felda adalah antara aset penting bagi mereka. Ini kerana peneroka Felda mudah digula-gula dan diumpan.
Di Pahang sebagai contoh lebih dari 2/3 DUN mempunyai felda. Maka memberi umpan kepada peneroka sudah tentu akan menjamin kemenangan BN di Pahang. Sebab itu Najib akan tetap memastikan peneroka Felda diberi 'makan' kenyang-kenyang. Malah dalam kawasan Parlimen Najib sendiri banyak rancangan Felda antaranya Felda Chini dan lain-lain.
Sebagai contoh DUN Bandar Jengka umpamanya hampir 100 % pengundinya adalah peneroka dan kaum keluarganya kecuali Peti Undi Bandar Pusat di mana ramai kakitangan kerajaan dan UiTM di sana.
Semalam Najib sekali lagi memberi umpan kepada peneroka Felda. Kali ini seramai 86,027 daripada 112,635 atau 76.4 peratus peneroka Felda akan menerima bayaran Bonus Insentif Produktiviti Peneroka bagi tahun 2009 yang melibatkan jumlah keseluruhan RM89.48 juta.
Najib mengumumkan perkara tersebut pada Majlis Malam Semai Bakti Felda di Kuala Lumpur malam tadi.
Namun dari maklumat yang diterima sebahagian besar wang yang dikatakan bonus sememangnya wang peneroka sendiri yang dikutip oleh Felda melalui potongan elaun/gaji bulanan Felda. Ini sama dengan apa yang berlaku pada masa dahulu di mana wang bayaran kembali peneroka kepada Felda sudah lama langsai tetapi geran masih belum dapat.
Saya yang merupakan juga seorang anak bekas Peneroka Felda amat arif tentang perkara ini.

Jadi diharapkan peneroka janganlah terlampau gembira. Periksa dahulu takut-takut nanti wang dikatakan bonus itu adalah wang kita sendiri, hak kita.

Comments