PARLIMEN BUBAR ? NAJIB NAFI

Beberapa polisi baru yang diperkenalkan Najib dilihat sebagai tanda-tanda bahawa Pilihanraya Umum akan diadakan dalam masa terdekat.
Kerajaan pimpinan Najib dilihat cuba mencuri hati rakyat dengan membebaskan beberapa tahanan ISA, memberikan insentif kepada rakyat, tidak menaikkan harga minyak, insentif kepada peneroka felda dan terbaru mengumumkan untuk memberikan wang ehsan kepada Kelantan. Selain itu banyak program untuk memulihkan imej BN dan Najib sendiri dilakukan dengan agresif setakat ini.
Terdapat pemerhati politik yang meramalkan Najib akan melakukan kejutan dtengan membubarkan parlimen dalam terdekat.
Kata mereka antara tujuan pembubaran parlimen ini ialah :-
1) Membersihkan saki baki Ahli Parlimen dan ADUN yang tidak sebulu dengan Najib, Ong Tee Keat dan Samy Vellu.
2) Mendapatkan majoriti 2/3 BN di parlimen walau dengan apa cara sekalipun
3) Mendapatkan mandat penuh dari rakyat terhadap kepimpinan Najib yang dilihat bermasalah.
Oleh kerana itu tidak mustahil jika Najib yakin BN akan menang selesa dengan maklumat yang mereka terima dari bahagian risikan sudah tentu beliau akan membubarkan parlimen walaupun Najib menafikannya.
Hari ini beliau menafikan bahawa keputusan kerajaan pusat memberi wang ehsan minyak kepada kerajaan PAS Kelantan, ada kaitan dengan spekulasi pilihan raya mengejut akan diadakan di peringkat pusat.
Spekulasi mengenai perkara itu tersebar luas ekoran tanggapan umum bahawa kerajaan pusat akan hanya memberi wang ehsan seumpama apabila pilihan raya sudah dekat.
Bercakap dalam sidang akhbar di bangunan Parlimen hari ini, perdana menteri sebaliknya bertanya apa kaitan pemberian wang ehsan kepada Kelantan itu, dengan pilihan raya mengejut.

Comments