KITA NAK RM1500 BUKAN RM700 SEBULAN

Kerajaan Pusat khasnya Kementerian Sumber Manusia memang tidak cerdik apabila meminta majikan menetapkan gaji minima RM700 sebulan sebagai gaji minimum pekerja. Bukankah RM700 itu masih di paras kemiskinan. Apa yang mereka boleh makan dengan gaji minima RM700 sebulan.
Sejak dari dahulu lagi PR menggesa kerajaan menetapkan gaji RM1500 sebulan sebagai gaji minima semua pekerja di Malaysia. Namun ianya tidak mendapat sokongan dari kerajaan pusat. Akhirnya rakyat yang menderita dengan dasar kerajaan pusat yang enggan menuruti cadangan PR.
Lebih malang lagi Kementerian Sumber Manusia seolah-olah puashati dengan keadaan sekarang sedangkan rakyat yang berpendapatan rendah menderita akibat di'dera' majikan dengan gaji serendah RM400-RM500 sebulan.
Semalam Menteri Sumber Manusia, Dr Subramniam berkata usaha kerajaan berbincang dengan sektor perindustrian untuk memohon kenaikan gaji mula menunjukkan hasil positif.
Beliau berkata sejajar dengan perkembangan industri pembuatan yang kembali aktif kebelakangan ini, permintaan kementerian untuk mendapatkan gaji asas RM700 sudah menampakkan hasil apabila ramai pekerja tempatan kembali bekerja.

Jelas sekali Menteri ini gagal memahami dan menyelami masalah rakyat yang semakin terhimpit dengan pendapatan RM700 atau kurang dari itu sebulan.
Saya mengharapkan kerajaan dapat menggubal undang-undang untuk menetapkan gaji minima RM1500 sebulan ini untuk semua pekerjadi semua sektor samada awam atau swasta. Dengan gaji minima ini rakyat akan hidup lebih sejahtera dan pada masa yang sama dapat mengurangkan masalah sosial.

Comments