KEMELUT MCA TERUS BERPANJANGAN

Keadaan menjadi lebih rumit sekarang. Sebelum ini Presiden MCA, Ong Tee Keat bergaduh dengan Timbalannya Chua Soi Lek sehingga Soi Lek dipecat kini, Tee Keat bergaduh pula dengan Liow Tong Lai.
Hari ini keadaan lebih rumit apabila Pendaftar Pertubuhan mengeluarkan surat arahan bahawa Chua Soi Lek masih menjadi Timbalan Presiden MCA sedangkan sebelum ini Jawatankuasa Pusat MCA telah melantik Liow Tiong Lai menjawat jawatan tersebut.
Kini orang yang paling tersepit ialah Tiong Lai kerana seolah-olah beliau dipermainkan. Malah umum mengetahui bahawa Tiong Lai juga mempunyai agenda untuk mendesak MCA mengadakan satu lagi EGM bagi memberikan peluang kepadanya merebut jawatan Presiden dari Ong.
Keadaan ini benar-benar merumitkan. Ramai berpendapat bahawa kali ini Ong dan Chua akan berganding bahu menentang Tiong Lai. Ini bermakna kedua-dua pemimpin yang dilucutkan jawatan dalam EGM baru-baru akan berusaha mempertahankan jawatannya dari diragut oleh Liow.
Ong Tee Keat sudah memulakan langkah menyelamatkan dirinya apabila memecat beberapa orang kuat Liow dalam Jawatankuasa pusat.
Mesyuarat jawatankuasa itu juga dimaklumkan mengenai pemecatan empat anggota CC yang dilantik - kesemuanya penyokong Liow.

Ekoran iatu, tiga orang - Tan Chin Meng, Chua Tee Yong dan Datuk Donald Lim - dilantik sebagai anggota jawatankuasa pusat.

Manakala Senator Heng Seai Kie pula dilantik menggantikan Lee Wee Kiat dilantik sebagai ketua penerangan. Lee merupakan antara penyokong Liow.

Heng merupakan setiausaha agung Wanita MCA dan juga timbalan menteri penerangan, telekomunikasi, kesenian dan kebudayaan.
Perkembangan ini akan menyebabkan krisis dalaman MCA akan bertambah parah lebih-lebih lagi kedua-dua pemimpin MCA sekarang adalah orang yang bermasalah. Begitu juga dengan Liow yang juga dituduh mempunyai masalah.

Comments