BEKAS MB TERENGGANU NYANYUK

Tidak semena-mena bekas MB Terengganu, Derih Jusoh yang dipecat selepas pilihanraya umum 2008, Derih Jusoh bersuara dengan kenyataan yang amat mengelirukan.

Derih menuduh penduduk di bebeberapa buah kampung di Besut mengamalkan ajaran sesat.

Mungkin Derih tersilap pandang. Agaknya beliau ingin menyatakan kerajaan langit, Ayah Pin yang sesat barat bukannya pihak yang dituduhnya itu.

Katanya, orang-orang kampung mendakwa ’dapat pahala’ jika tidur bersama dengan gambar seorang pemimpin parti pembangkang di negara ini.

"Selain tidur bersama gambar dan percaya apabila melihat gambar pemimpin berkenaan akan memperoleh pahala, penyokongnya juga ditanamkan dengan kepercayaan bahawa sekiranya bermimpi bertemu pemimpin itu maka pahala berganda akan diperolehi oleh orang tersebut.

"Ini satu perkara serius yang patut diperbetulkan kerana ia jelas telah memesongkan akidah yang bertujuan untuk mengekalkan populariti dalam politik," kata Idris kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Jualan Mega peringkat daerah di sini pada Sabtu, 31 Oktober, sebagaimana dilaporkan Bernama.


Saya agak tuduhan itu dihalakan kepada penyokong PAS. Jika benar maka ianya merupakan tuduhan liar yang mesti dibuktikan. Bicarakan sesiapa yang mempunyai iktikad sebegitu kerana dikhuatiri mereka akan bertambah sesat.

Namun jika tuduhan Derih itu tidak benar, maka Derih mesti memohon maaf dari orang kampung itu kerana belaiu telah membuat fitnah yang dahsyat.

Atau mungkin Derih sudah nyanyuk kerana masih sugul dengan kehilangan jawatan Menteri Besar.


Comments