BAGAN PINANG : IMEJ RAKYAT DAN NEGARA TERCALAR

Pengundi Bagan Pinang membuat kesilapan besar apabila memilih Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad sebagai ADUN mereka pada pilihanraya semalam. Di saat kononnya kerajaan dan badan bukan kerajaan memerangi rasuah dan penyelewengan, rakyat masih terus dibuai mimpi memilih calon yang terbukti terpalit dengan rasuah. Madrasah Ramadhan selama sebulan tidak menampakkan hasil apabila rakyat tetap memilih calon yang krorup.

Rakyat sanggup menggadai maruah mereka semata-mata untuk memenangkan seorang bekas perasuah iaitu Tan Sri Isa Samad. Kesilapan rakyat memilih Isa memberikan impak yang besar kepada imej negara kita kerana negara luar melihat bahawa rakyat Malaysia tidak sensitif kepada rasuah dan persepsi negara luar ini amat menjejaskan kredibiliti rakyat dan negara kita sendiri.

Rasuah tidak dilihat sebagai perkara jijk, bobrok dan kotor sebab itulah rakyat boleh menerima kaki rasuah seperti Isa menjadi wakil rakyat mereka.

Saya kesal kerana rakyat Bagan Pinang masih tidak memahami betapa pentingnya seorang wakil rakyat yang bersih dan berintegriti untuk menjadi pemimpin mereka.Saya juga bimbang kemenangan Tan Sri Isa ini akan menyebabkan rasuah dilihat bukan satu jenayah kerana orang yang terlibat dengan rasuah dipilih oleh BN dan rakyat untuk menjadi wakil rakyat.

Oleh itu PAS dan PR mesti bekerja kuat untuk menyedarkan mereka betapa pentingnya rakyat menolak rasuah di semua peringkat.

Sesungguhnya kemenangan BN di Bagan Pinang tidak bermakna rakyat sudah kembali menyokong BN secara total kerana dari 5,400 majoriti yang diperolehi BN 3,000 adalah datang dari undi pos yang sememangnya disangsikan ketelusannya. BN sebenarnya hanya menang kira-kira 2,400 sahaja dari undi pengundi biasa.

Sofi Wahab
Ketua Penerangan PAS Negeri Melaka

Comments

Anonymous said…
Bongok pukimak kau,tk sekolah ke sampai tk tahu nk kira.8013 tolak 3521 undi pos Bn ada 4,429 undi. pakatan bongok 2,578 tolak 601 undiu pos tinggal 1997 undi.Dasar pukimak jenis beranak keluar ikut lubang jubur mcm kau,mmg tk nampak benda baik...
umno bongok said…
budak2 umngok lagi bongok memang kurang ajo..pemimpin rasuah penyokong dia suka..dapat 50 hinggit sampai tak ingat dunia..nak jadi samsing kena ramai2..kalau tak ramai nanti naye kena seligi dgn bdk2 pakatan..pemimpin umngok ngajor budak2 bagan pinang jadi samsing untuk kepentingan mereka..yang kadam2 bahlul dah la bodoh dibodohkan lagi untuk dijadikan alat pada pemimpin2 umngok lagi bongok..macam beruk mat ye...huahua...
fires said…
jeles ke isa samad menang. sampai nak tuduh n komen mcm2. cuba kalau org pas sial tu menang, ulamak bodoh pun ko sanjung.
Anonymous said…
1. Pengundi permatang pauh juga melakukan kesilapan kerana mengundi peliwat sebagai pemimpin mereka.
2. Rakyat sanggup menggadai maruah mereka semata-mata untuk memenangkan seorang bekas banduan kerana liwat dubur adik angkat & main dgn bini org. Kesilapan rakyat memilih peliwat memberikan impak yang besar kepada imej negara kita kerana negara luar melihat bahawa rakyat Malaysia tidak sensitif kepada liwat dan persepsi negara luar ini amat menjejaskan kredibiliti rakyat dan negara kita sendiri.

3. Liwat tidak dilihat sebagai perkara jijk, bobrok dan kotor sebab itulah rakyat boleh menerima kaki liwat seperti Anuar Ibrahim menjadi wakil rakyat mereka.

4.Saya kesal kerana rakyat Permatang pauh masih tidak memahami betapa pentingnya seorang wakil rakyat yang bersih dan berintegriti untuk menjadi pemimpin mereka.Saya juga bimbang kemenangan Anwar peliwat ini akan menyebabkan liwat dilihat bukan satu jenayah kerana orang yang terlibat dengan liwat dipilih oleh pr dan rakyat untuk menjadi wakil rakyat.

5.Oleh itu Bn mesti bekerja kuat untuk menyedarkan mereka betapa pentingnya rakyat menolak peliwat.

6.pegi mampuslah kau sofi...
Anonymous said…
salam,

Ingat sikit wahai masyarakat di bagan pinang terutamanya yang berugama islam , jangan menghina ulamak seperti TGNA kerana takut-takut Allah menurunkan Bala seperti di Acheh...tak de ke terdetik dalam hati benda yang hebat ini terjadi di Bagan Pinang..jgn dah terjadi baru nak bertaubat..nauzubillah

p/s: Istighfar banyak2 ..rasulullah pun ada kalah dlm perang lawan orang yang zalim..tp kemenangan yang lebih besar menanti baginda S.A.W.

Takbir 3X
Anonymous said…
Bila rakyat Malaysia Bukan Melayu memenangkan PAKATAN semuanya serba tak kena. Bila Bukan Melayu yang sama memenangkan UMNO, kurang tapak tangan nyiru ditadahkan. Hebat sekali perjuangan kongkalikong.