SPEAKER DUN AKAN DIGANTIKAN OLEH PENGERUSI SPR

Semua Speaker DUN di Malaysia akan digantikan oleh Pengerusi SPR tidak lama lagi. Itu komen spontan rakan saya sebaik menerima berita bahawa DUN Kota Seputeh kekal di tangan BN kerana SPR tidak menerima notis kekosongan yang dihantar oleh Speaker DUN Kedah.
Ini adalah kali kedua SPR memainkan peranan sebagai Speaker iaitu invididu yang paling berkuasa di dalam DUN yang boleh menentukan status sesuatu kerusi. Namun sejak kes melibatkan DUN Perak tempohari SPR sudah mencabul tugas dan tanggungjawab Speaker sehingga kuasa menentukan status sesuatu DUN diambilalih oleh SPR.
SPR yang fungsinya mengendalikan pilihanraya kini bertindak sebagai badan penentu kepada status sesuatu DUN atau Parlimen.
Rakan saya itu mencadangkan kepada Pengerusi SPR supaya beliau sendiri mengambilalih tugas Speaker di semua DUN termasuk mengendalikan Persidangan DUN.
Semalam SPR bermesyuarat lebih empat jam bagi menentukan sama ada perlu diisytiharkan kerusi DUN Kota Siputeh sebagai kosong ataupun sebaliknya. Namun keputusannya adalah seperti yang dijangka DUN tersebut kekal di tangan BN.

Comments