KOTA SEPUTEH : KEPUTUSAN HARI INI

Samada SPR akan dilihat professional atau jelas terus berpihak akan dapat kita lihat hari ini. Jika SPR tidak akur dengan notis kekosongan kerusi DUN Kota Seputeh sebagaimana surat makluman dari Speaker DUN Kedah maka rakyat boleh menilai siapa SPR sebenarnya.
Sebaliknya jika SPR bersetuju bahawa kerusi DUN tersebut kosong jelas SPR adalah professional dan telus.
Persoalannya apakah SPR akan menggunakan kuasanya mengatasi kuasa Speaker DUN Perak sebagaimana yang dilakukannya terhadap 3 kerusi DUN di Perak dahulu.
Hari ini media melaporkan bahawa SPR akan memutuskan status DUN Kota Seputeh tersebut. Isu ini timbul selepas ADUN berkenaan tidak hadir pada Sidang DUN Kedah 2 kali berturut-turut tanpa memaklumkan kepada Speaker.

Ada beberapa alasan yang saya kira boleh dilakukan oleh SPR untuk tidak bersetuju dengan Speaker DUN Kedah :-
1) ADUN tersebut mungkin dikatakan telah menghantar MC (Medical Certificate) 'back dated' kepada Speaker.
2) ADUN tersebut mungkin dikatakn sudah menghantar surat makluman kepada Speaker selepas 2 kali tidak hadir Sidang DUN.
3) ADUN berkenaan boleh membuat rayuan dan tindakan mahkamah
Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata semalam, mesyuarat yang akan bermula pukul 10.30 pagi Selasa di ibu pejabat SPR.
SPR akan meneliti segala dokumen berkaitan antaranya sijil cuti sakit (MC) Abu Hasan, Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah dan surat Speaker DUN Kedah memaklumkan kekosongan kerusi.

Aziz berkata SPR akan kaji kesemua dokumen ini dari aspek perundangan.

Katanya, keputusan muktamad terletak di tangan SPR sama ada berlaku kekosongan luar jangka di kerusi DUN Kota Siputeh. Keputusan akan dimaklumkan selepas mesyuarat.

ADUN Kota Seputeh Abu Hasan Sharif yang menjadi wakil rakyat Kota Siputeh selama empat penggal berturut-turut didapati tidak hadir dua kali berturut-turut persidangan DUN pada 9 April dan 9 Ogos lalu tanpa kebenaran.

Berikutan itu, Speaker DUN, Datuk Dr. Abdul Isa Ismail berkata, berdasarkan Artikel 51 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Kedah, jika mana-mana wakil rakyat tidak hadir dalam dewan dengan tiada kebenaran Speaker dua kali berturut-turut, tempatnya itu hendaklah dikosongkan.

Menurut Speaker itu, artikel tersebut jelas membuktikan Abu Hasan telah melanggar peraturan tersebut dan beliau tiada ruang budi bicara dalam hal ini.

Comments

sturopl said…
loghatnye orang luar sekor ni...