BAGAN PINANG : SUCI LAWAN RASUAH, UNDI BIASA LAWAN UNDI POS

Demi untuk menyelamatkan Umno/BN dari kalah buat kali kelapan berturut-turut di Semenanjung Malaysia, Barisan Nasional khasnya Umno terpaksa akur dengan kehendak ahli Umno akar umbi Bagan Pinang yang berkeras mahukan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad menjadi calon BN.

Akhirnya Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib dan Timbalannya Tan Sri Muhyiddin terpaksa memejamkan mata mereka terhadap kes rasuah Isa Samad walaupun satu dunia telah kenal siapa Isa sebenarnya.

Akibat takut kalah Umno/BN terpaksa menggadai maruah mereka yang sememangnya sudah lama tergadai akibat rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan, skandal dan lain-lain. Sesungguhnya pemilihan Isa sebagai calon BN menambahkan koleksi betapa Umno/BN sebenarnya tidak memandang rasuah sebagai perkara besar dan menjijikkan. Sebab itulah tidak ada seorang pun pemimpin Umno dilaporkan kepada Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) walaupun jelas mereka didapati melakukan rasuah oleh Lembaga Disiplin Umno.

Pemilihan Mohd Isa Samad sebagai calon Bagan Pinang sudah tentu amat mengembirakan Ketua Menteri Melaka< Datuk Seri Mohd Ali Rustam kerana Umno/BN seolah-olah meredhai rasuah dan membiarkan seorang pengamal rasuah mewakili Umno/BN. Jadi apa salahnya kalau Ali terus dikekalkan sebagai Ketua Menteri Melaka.

Keputusan Umno/BN memilih Mohd Isa, sebenarnya memberikan impak yang besar kepada imej Malaysia dan Najib sendiri. Kalau sebelum ini Najib beriya-iya ingin meneruskan retorik Pak Lah membasmi rasuah kini semua itu hanya omongan kosong. Tidak ada bezanya Najib dan Pak Lah dari segi menangani rasuah. Rakyat mesti sedar tentang perkara ini.

Dunia luar sedang memerhatikan negara dan pemimpin kita samada benar-benar komited membenteras rasuah atau sekadar beretorik dan menanam tebu di bibir mulut.

Najib masih mempunyai masa untuk menarik balik pencalonan Isa jika benar beliay mahu membersihkan imej Malaysia dan dirinya sendiri dari palitan rasuah.

Keputusan Umno/BN ini juga cukup memualkan rakyat di mana mereka tidak diberikan pilihan untuk mengundi calon yang bersih jika mereka mahu mengundi BN. Bagi pengundi yang mahukan wakil rakyat yang bersih sudah tentu mereka tiada pilihan selain mengundi calon PAS, Zulkefly Mohd Omar yang juga merupakan Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan.

Umno/BN seolah-olah tidak mempunyai calon lain yang lebih bersih dan berintegriti. Atau mungkinkah semua pemimpin Umno terbabit dengan rasuah sehingga tiada yang bersih dan suci lagi.

Pekung dan kebobrokan Umno/BN semakin meloyakan rakyat dan tidak mustahil rakyat akan menolak Umno/BN secara total. Walaupun Umno/BN mungkin menang di Bagan Pinang dengan undi pos namun secara keseluruhan rakyat Malaysia khasnya di Semenanjung semakin meluat dan benci dengan sikap pemimpin Umno/BN yang menghalalkan rasuah.

Isa Samad pernah digantung keahliannya selama 6 tahun dari Umno kerana terlibat dengan rasuah pada pemilihan Umno beberapa tahun lepas. Namun selepas itu hukumannya dipendekkan kepada 3 tahun sahaja dan beliau kembali memenangi jawatan Ketua Umno Bahagian Teluk Kemang tanpa bertanding tahun lepas.

Rakyat Malaysia saya berasa malu dan sedih dengan pemilihan Isa Samad ini kerana dunia luar melihat seolah-olah parti kerajaan yang memerintah sekarang menghalalkan rasuah.

Pemilihan Isa Samad ini juga sebenarnya akan menguji sensitiviti rakyat Bagan Pinang terhadap rasuah. Adakah mereka masih boleh menerima calon yang pernah mengamalkan rasuah. Jika di negara barat sudah tentu calon sebegini akan ditolak secara total oleh rakyat.

Comments