BAGAN PINANG : KAKI RASUAH VS AKTIVIS MASYARAKAT?

Apakah pilihanraya kecil Bagan Pinang kali ini akan menyaksikan Umno/BN sekali lagi memilih calon yang penuh dengan kontroversi?
Itu persoalan yang bermain di fikiran pemerhati politik. Setelah Umno/BN tersilap percaturan memilih calon di Kuala Terengganu, Bukit Gantang dan Permatang Pasir apakah mereka sekali lagi ingin mencuba nasib memperjudikan seorang kaki rasuah?
Siapa kaki rasuah tersebut tidak perlu saya jelaskan di sini. Satu dunia sudah tahu.!!!
Bagi PAS 3 nama yang dikemukakan kepada Pusat memang cukup layak. Mereka mempunyai kelulusan tinggi, berakhlaq mulia, tidak pernah terlibat dengan rasuah, aktivis masyarakat, disegani kawan dan lawan malah mendapat sokongan jitu dari DAP dan PKR serta juga penduduk setempat dari pelbagai kaum.
Tidak syak lagi jika sekiranya pilihanraya ini berlaku dalam keadaan telus, adil, professional dan tiada penyelewengan PAS dan PR sudah tentu mampu mempertahankan rekod bersih menang semua pilihanraya kecil di Semenanjung.
Namun begitu andaikata pihak tertentu menipu menggunakan undi pos, kita tetap dapat menilai dan mengira sokongan dari undi rakyat biasa selain dari undi pos.
Dalam kenyataannya hari ini Pengerusi SPR, Aziz Yusof memberitahu bahawa mengikut daftar pemilih terbaru terdapat 13,664 pengundi di Bagan Pinang, di mana 9,060 adalah pengundi biasa dan 4,604 pengundi Pos.
Pada Pilihanraya Umum Mac 2008, Allahyarham Azman Mohd Nor dari BN mengalahkan calon PAS Ramli Ismail dengan majoriti 2,333 undi. Beliau mendapat 6,430 manakala Ramli memperolehi 4,097 undi.
66 % dari pengundi Bagan Pinang adalah Melayu dan selebihnya Cina, India dan bangsa-bangsa lain.
3 DUN dalam Parlimen Teluk Kemang iaitu Port Dickson, Chuah dan Lukut dikuasai oleh PR manakala Linggi dan Bagan Pinang dimenangi oleh BN pada PRU 2008 lalu.

Comments

Unknown said…
Biarlah betul-betul menjadi Wakil Rakyat, bukan sebagai Wakil Pos sahaja.
Anonymous said…
PAKATAN patut menyemak senarai nama terbaru pengundi POS untuk pengesahan kerana besar kemungkinan terdapat percanggahan dalam senarai seperti mereka yang telah berhenti dan bertukar ke tempat lain. Masih punya masa untuk menyemak senarai nama dengan mengunjungi pasukan tentera yang terlibat.
Tidak ada sebab kenapa senarai tersebut tidak bolih di buat pengesahan. Random sampling pun akan dapat memberi gambaran yang sebenar jumlah pengundi pos dan beberapi kaji selidek dan penyiasatan bolih mengetahui keadaan yang sebenar.
Insya"ALLAH PAKATAN akan berjaya.