TOK GURU NIK AZIZ SUMBANG HAMPIR RM2 JUTA KEPADA RAKYAT DAN KERAJAAN NEGERI SEJAK 1990

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat menyumbangkan kira-kira RM684,000 kepada rakyat dan kerajaan negeri Kelantan. Sejak beliau mentadbir negeri Kelantan beliau tidak pernah mengambil elaun rumah berjumlah RM3,000 sebulan yang sememangnya menjadi haknya.
Selain itu 40 % dari elaun bulanannya sebagai Menteri Besar juga didermakan kepada rakyat dan kerajaan negeri Kelantan.
Dengan congakan yang mudah seperti yang dilaporkan oleh Blogger Misabah, katakan elaun bulanan yang Tok Guru terima setiap bulan sebagai MB RM 15 ribu, ini bermakna lebih kurang RM 1.3 juta tok guru sumbangkan elaunnya kepada rakyat selama 19 tahun sejak 1990.
Ditambah pula dengan elaun rumah yang tidak pernah dituntutnya selama 19 tahun iaitu hampir RM 684,000, ini bermakna RM 1.9 juta lebih atau hampir RM 2 juta telah diinfakkan oleh Tok Guru Nik Abd Aziz kepada rakyat dan kerajaan negeri Kelantan selama ini.
Ini tidak termasuk derma wajib yang sentiasa Tok Guru sumbangkan pada setiap kali Muktamar PAS Pusat yang kebiasaanya melebihi RM10,000. Sebagai contoh pada muktamar kali ini Tok Guru mendermakan sejumlah RM16,500 kepada PAS.

Inilah contoh seorang pemimpin Islam yang pemurah dan sentiasa mengutamakan Islam dan rakyatnya. Berbeza dengan sesetengah pemimpin yang ada hari ini yang bukan sahaja kedekut malah sanggup meragut apa juga peluang untuk menambah kekayaan sehingga sanggup makan rasuah, politik wang dan sebagainya.
Fakta diatas didedahkan oleh YB Dato Wan Abdul Rahim Abdullah ketika sessi perbahasan ucapan dasar Presiden pada muktamar PAS Pusat kali ke 55 yang berakhir semalam.

Comments

mb lain makan duit rakyat melebihi 2 juta, huhu