PRK MANEK URAI : 'PELAKON-PELAKON' BANGSAWAN SEMAKIN RAMAI

Pada setiap kali kempen pilihanraya berlangsung maka sudah ramai 'pelakon-pelakon' bangsawan yang datang berlakon kawasan pilihanraya tersebut. Tidak terkecuali di Manek Urai. Sudah tentu ramai 'pelakon-pelakon' lama dan baru yang bersedia untuk memegang apa juga watak samada watak utama atau sampingan.

'Pelakon-pelakon' inilah sudah pasti mahir dan hebat memegang watak masing-masing berdasarkan lokasi, masa, budaya dan adat resam tempatan.

Sudah tentu apabila mereka datang ke Manek Urai 'pelakon-pelakon' tahu bahawa pegangan agama rakyat di Manek Urai adalah kuat kerana di sekitarnya banyak pondok-pondok pengajian agama seperti Pondok Sungai Durian dan lain-lain.

Maka sudah tentu 'pelakon-pelakon' akan menggunakan kopiah, jubah, kain pelikat, baju gombang, tudung, telekung, tasbih, capal dan sebagainya.

Surau-surau, madrasah dan balai sah serta masjid akan menjadi tempat persinggahan dan lawatan mereka walaupun di luar masa kempen susah benar untuk melihat berjemaah di surau dan masjid.

Bagi 'pelakon' wanita pula, walaupun di tempat asal mereka tiada seurat benang yang menutup kepala tetapi apabila berkempen di Manek Urai terpaksalah mereka menutup kepala dengan kain tudung walaupun tidak sempurna.

Tasbih, kopih, baju gombang, kain pelikat sudah tentu akan menjadi pakaian harian mereka lebih kerap dipakai dari seluar dan baju kot.

Semua itu adalah untuk memancing undi. Kalau jangan harap!!!!!!!!!!!!

Sebelum ini kita telah mendengar bagaimana beberapa orang 'pelakon' tidur di rumah orang kampung dan menoreh getah bersama-sama.

Semua itu adalah untuk mengabui mata rakyat supaya memberikan undi kepada BN. Rakyat jangan tertipu!!!!!!!!!!.

Antara 'pelakon-pelakon' handalan yang sudahpun memperlihatkan lakonan mereka di Manek Urai ialah Kepala kepada semua pelakon iaitu Pelakon Veteran Y.Muhyiddin; 'Heroin Hindustan' J.Shahrizat; Pelakon sedang meningkat naik, A Maslan; Pelakon airmata Stopa Mamat; Hero Cowboy Khairy J; Pelakon baru T Aziz T Mat dan lain-lain.

Comments

serupasekala said…
Salam

Jangan gusar dan jangan bimbang. pentas bangsawan yang ditayangkan tidak akan memberi kesan kepada pengundi manik urai.

INSHAALLAH.