PRK MANEK URAI : KEIKHLASAN TOK GURU DAN ALLAHYARHAM PAK SU WEI BAKAL BENAMKAN BN

PRK Manek Urai akan menjadi ujian pertama buat Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Stopa Mamat. Kalau sebelum ini Stopa dikatakan hebat apabila hampir menumbangkan PAS pada PRU 2004, kini tugas berat Stopa untuk mengalahkan PAS di Manek Urai.

Stopa sudah pasti ngeri untuk berdepan dengan PAS di Manek Urai kerana DUN ini merupakan antara kubu kuat tradisi PAS. Sewaktu PAS tewas teruk pada PRU 1978 di mana PAS hanya tinggal 2 kerusi, rakyat Manek Urai tetap mengundi PAS bersama-sama dengan pengundi di DUN Sering dalam Parlimen Pengkalan Chepa.


Bayangkan betapa setianya rakyat Manek Urai kepada PAS berbanding rakyat di kawasan lain.

Kekalahan PAS di Manek Urai pada PRU 2004 bukan kerana kebencian rakyat kepada PAS sebaliknya mereka terpesona dengan ‘aura’ Imam Hadhari. Itupun PAS hanya tewas dengan majority 53 undi sahaja. Malah ramai yang menjangkakan jika Allahyarham Pak Su Wei bertanding pada PRU 2004 di DUN tersebut PAS akan tetap menang.

Kini rakyat di Manek Urai akan diuji lagi samada mereka tetap setia kepada perjuangan Islam yang menjadi tonggak kerajaan PAS Kelantan atau terpedaya dengan slogan retorik 1Malaysia yang entah dari mana asalnya.

Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan siang-siang lagi sudah berlakon di hadapan rakyat Manek Urai apabila melakonkan watak Penoreh Getah bersama-sama menoreh di Manek Urai malah tidur di rumah rakyat.
Selain itu jentera kerajaan sudah dikerah ‘menghabiskan’ duit rakyat untuk memenangkan BN. Guru-guru Kemas, pegawai-pegawai dan kakitangan Kemas sudah keluar masuk kampong ‘mencula’ kecenderungan pengundi di samping menjanjikan habuan segera untuk rakyat. Syaratnya mereka mesti mengundi BN barulah habuan itu akan diberi.

Selepas ini ‘Santa Klaus’ akan beramai-ramai turun ke Manek Urai seperti juga yang mereka lakukan di kawasan-kawasan lain yang terjadinya Pilihanraya Kecil. ‘Santa Klaus’ akan membawa apa juga hadiah yang mereka fikirkan mampu mencairkan hati pengundi untuk memangkah BN. Tidak cukup dengan hadiah-hadiah segera mereka juga akan menjanjikan projek-projek hebat dan segera kononnya untuk kesejahteraan rakyat. Mengapa sebelum ini mereka tidak melakukan perkara yang sama? Bila YB meninggal baru mereka terhegeh-hegeh bertemu rakyat.

Saya yakin rakyat di Manek Urai tidak akan lupa jasa dan budi Allahyarham Pak Su Wei yang sudah lama menjadi penyejuk hati dan pembela mereka di kala duka. Selain itu Program Syiar Islam, projek pembangunan, program kebajikan kerajaan negeri Kelantan seperti Ladang Rakyat, Takaful Kifaalah, Bantuan Armaalah dan sebagainya sudah sebati dengan mereka dan tidak akan disia-siakan mereka.

Keikhlasan Tuan Guru Nik Aziz dan Allahyarham Pak Su Wei tetap akan dikenang mereka berbanding dengan lakonan manja Stopa Mamat dan Ahmad Maslan yang hanya dilakukan pada musim pilihanraya.

Saya yakin lakonan Stopa dan Ahmad Maslan hanya tidak akan meninggalkan kesan kepada rakyat Manek Urai bahkan mungkin mereka semakin meluat dan muak serta mual dengan lakonan kaku mereka.

Comments

serupasekala said…
UNTUK KETERANGAN CUACA SEMASA SEMUA PARA PENGUNJUNG BOLEH LAH KUNJUNGI LAMAN WEB JABATAN METEOROLOGI MALAYSIA .

http://www.met.gov.my/.

CUACA SEMASA NEGERI DAN BANDAR.JEREBU, AMARAN HUJAN LEBAT,AMARAN ANGIN RIBUT . LAUT DAN BANYAK LAGI DATA CUACA
GAMABAR SETELIT , GAMBAR AWAN HUJAN YANG DIKESAN OLEH RADAR JABATAN METEOROLOGI.

JIKA PARA PENGUNJUNG INGIN DATA CUACA DI TEMPAT SAUDARA TUAN BOLEH MEMBUAT SURAT PERMOHONAN KE .

PENGARAH
BAHAGIAN KAJIKLIM
JABATAN METEOROLOGI MALAYSIA
JALAN SULTAN
46667 PETALIN JAYA SELANGOR.

BAGI INDIVIDU DAN SWASTA DIKENAKAN SEDIKIT BAYARAN.

BAGI AGENCI KERAJAAN DIBERI PERCUMA DAN UNTUK IPTA/SEKOLAH SEKOLAH SEBAGAI RUJUKAN KAJIAN DIBERI PERCUMA.
Uda Kasim, Jln. Kelochor said…
Setakat Tok Guru dan Pok SU Weil jah ikhlas....tak jadi kijo..Tok Wakil2 lain...Ust Latif (YDP Kwsn K.Krai & Ketua DPP K'tan), sepupunya Ust Zul (bekas YB Guchil yang tersembam kerana memang tak ikhlas perjuangan hak rakyat)...apa nak jadi? tambah pulak isu Kerajaan Perpaduan yang akan meretakkan PAS..
Sebagai ANAK KELATE dan ahli PAS SEUMUR HIDUP..dan sebagai penyokong yang pernah dipertontonkan nasib Kerajaan Campuran PAS+BN dahulu..kami faham benar erti PERCAMPURAN (baca PERPADUAN) dahulu..utk pengetahuan dan sebagai renungan bersama,
PERTAMA..Apakah sumbangan PAS (sebenarnya apakah yang PAS boleh dan termampu buat) semasa dalam kerjaan campuran dulu? seingat saya sebagaimana dituturkan oleh TGNA beberapa ketika dahulu, PAS hanya menyumbang menukar lambang hospital daripada lambang CROSS kepada BULAN SABIT..tu je sumbangan (yang terdapat) dibuat oleh PAS..selebihnya kata TGNA,wakil2 PAS dok goyang kaki dalam PArlimen dan ikut rombongan ke luar negeri..
KEDUA.. Dato' Mustafa Ali sempat menjadi Timbalan Menteri Sains dan Alam Sekitar masa tu dan berpelaung bawa keluarga ikut rombongan kerajaan ke luar negeri, memetik daun teh dan strawberry..
KETIGA..Almarhum Dato' Muhammad Nasir (bekas MB Kelantan merangkap mertua Dato' Daud Iraqi-bekas Ketua Dewan Ulama PAS) sempat juga menjadi Menteri Tanah dan Wilayah..apa sumbangannya...buka sebuah sangkar anggur di kawasan laman rumahnya yang luas (katanya percubaan utk diperluaskan kpd sekalian hamba rakyat)..itulah sumbangan-sumbangan wakil2 rakyat Pas di dalam Kerajaan Campuran (sekali lagi, baca Perpaduan) pada masa itu. Namun setelah disepak terajang, dicerai TALAK 3 oleh UMNO..ada lagi yang teringin dan termimpi2 nak jadi Menteri dan Timbalan Menteri....Masya Allah..kalian adalah PENGKHIANAT PERJUANGAN dan kalian MEMENTINGKAN NAFSU PERUT semata-mata...Sekali lagi kecenderungan ku untuk bersama-sama PAS disembelih oleh kalian...namun semangat dan rohku tetap akan bersama perjuangan ini...
bagi Sesapa yang nak Kerajaan Perpaduan, baik dia seorang Pimpinan atau Penyokong Marhaen, dipersilakan letak jawatan dan masuk UMNO terus..terus berpadu dgn UMNO..jgn seret PAS sama..
Almarhum Ust. Bunyamin (bekas ISA&ADR Bachok) pernah menyebut.."UMNO ni bagaikan seorang lelaki yg nak menjadi perempuan.UMNO juga umpama MINYAK dan Pas umpama AIR..takkan leh bersatu"..nah..saya nak tanya, mana ada pemimpin PAS sekarang ni selasak YB Buniyamin??
TGNA pun pernah berkata.."Haram PAS wujud bilamana UMNO nak buat ISLAM yang sebenar"
Tapi yang berlaku (akan) sekarang ini, PAS yang memperjuangkan Islam sebenar telah mencemar duli ingin bersama UMNO yang mempelopori Islam Hadhari...
Apa sebenarnya yg TGHH dan Stopa Ali nak buat dan sumbangkan bila tercapainya sebuah KERAJAAN PERPADUAN…kalau jadilah KERAJAAN PERPADUAN tu, Pa s akan terbelah 2 seumpama sejarah dulu ..Wujudnya HAMIM..BERJASA…tak mustahil ini semua akan berulang….
Wassalam
Unknown said…
Kita tanya pimpinan PAS yang nak berbaik-baik ngan kumpulan umno ni....Mereka ni tak ingat langsung masa perintah terengganu sepenggal...habis duit royalti minyak ditelan oleh pemimpin umno..orang PAS buleh gapa???

umno jahat dari kecil sampai tuapun...PAS nak buat baik lagi...jangan pecahkan perpaduan dalam PAS semata-mata nak buat perpaduan dengan umno...umno sengaja nak tengok kita dalam PAS berpecah-pecah macam yang berlaku dalam umno la ni....biar reti gak etek.
Anti-UG said…
PAS boleh menang insyallah dengan syarat pemimpin yan gila nak berpeluk-peluk dengan UMNO, UG jangan turun kempen.

Jangan ganggu Kelantan wahai penggila UMNO.
jauhariah Omar said…
Demi islam dan bangsa tercinta, BERSATULAH semua,perpecahan kita hanya menguntungkan KAFIR DAP dan penkhianat PKR, insaflah...