PASCA MUKTAMAR : MATA BERPINAR MENCARI SAHABAT LAMA

Setiap kali muktamar PAS Pusat berlangsung mataku berpinar mencari kelibat sahabat-sahabat lama yang hebat 'berjuang' di Kampus dulu.
Ada antara mereka menjadi Presiden MPP, PMI dan pimpinan tertinggi jemaah dan Persatuan-persatuan utama di kampus. Ada yang bergelar Amir, Ameerah dan sebagainya.
Namun kemana menghilangnya mereka ini.
Seperti biasa setiap kali muktamar sahabat-sahabat lama yang saya jumpa hanyalah Zuhairi Zubit (Setiausaha PAS Kawasan Pokok Sena), Raj Munni Sabu (Exco DMP Pusat), Rahman Sidek (NYDP PJS), Adnan Rahmat (AJK Parit Buntar), Ariffin Deraman (PAS Kuala Terengganu), Pok Ya, Ba (Gaal), Maznah MZ, Nasiaq dan seorang dua lagi, yang lain mana perginya?????? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tahniah juga kepada Abang Azli Jupri, Kak Wan Rohani kedua-duanya pimpinan PAS Pengerang yang terus istiqamah di dalam perjuangan. Mungkin sahabat lain juga masih bersama-sama berjuang tetapi tidak berkesempatan untuk hadir dalam Ijtimak 'Muktamar' yang hanya dilangsungkan sekali setahun ini.
Rindu rasanya untuk bersua muka dengan mereka ini. Kalau dahulu mereka adalah naqib, naqibah yang hebat dengan jihad dan pengorbanannya apakah semangat tersebut masih segar bugar dalam diri mereka.
Apakah mereka lupa akan bai'ah semasa di Kampus dulu.? Susah senang kita mesti istiqamah dengan perjuangan menegakkan Islam.
Mungkin kereta besar, jawatan besar, bini besar, duit banyak, mahligai besar dan serba serbi besar maka perjuangan menegakkan Islam dilihat sebagai kecil dan remeh.
Kita dianugerahkan Allah dengan otak yang cerdik dan pintar, rezeki yang mudah, masa yang banyak, kenderaan yang hebat dan lain-lain, wajar dan wajib untuk kita berkorban untuk jemaah.

Apakah kita menunggu sudah pencen baru hendak berjuang iaitu di saat, gigi sudah tiada, badan asyik sakit, penyakit 3 beradik sudah menjadi sahabat baik dan sebagainya. Kalau itulah cita-cita kita maka ianya amat malang kepada kita semua.
Tarbiah yang kita terima di kampus dulu hanyalah sekadar untuk ilmu tetapi bukan untuk diamalkan.
Pesanan sebenarnya saya tujukan kepada diri saya sendiri yang amat dhaif ini. Namun begitu kalau sahabat-sahabat saya terbaca keluhan dan rengekan ini anggaplah ia sebagai hadiah dari seorang sahabat kepada dirinya sendiri dan juga kalian semua.
Mohon Ampun kepada Allah S.W.T dan maaf dari semua pembaca ....termasuk sahabat-sahabat yang mengenali saya.

Comments

Abu Ali said…
Assalamualaikum,

Demo silap tu, kawe masih berjuang walaupun di peringkat bawahan dan tak pernah putus dengan usrah PAS.

Dari,

S/U Jamaah Kampus USM sesi 1990/1991.
Anak usrah Ust. Abu Bakar Hussein, PJ PAS Perak yang baru,
Ipoh.
Badri.Brisbane said…
Demo siapa ni Abu Ali? kasi nama anak saja..Tentu ada agenda lain yg tak dapat dielakkan..
Giliran rumah lagi satu ya..haha
Sopi..Takkan Hashan, Abg Is takder..? org kuat tuh..