HARAPANKU KEPADA PAS SEMPENA MUKTAMAR KE 55

1) Memperkukuhkan cara Politik Baru :-

· Tolak gagasan sempit perkauman
· Tolak sentiment keagamaan yang sempit
· Sentimen kedaerahan yang sempit
· Memperjuangkan ketelusan pentadbiran
· Keadilan undang-undang
· Keadilan sosial
· Kecekapan kerajaan
· Kestabilan ekonomi
· Negara berkebajikan

2) Mempererat dan memperkemaskan Pakatan Rakyat

Untuk perkukuhkan politik baru kerjasama dalam Pakatan Rakyat mesti dipererat dan diperkemaskan. Sepatutnya tidak timbul lagi suara-suara sumbang yang tidak yakin dengan tahaluf siyasi yang di’endorse’kan oleh Majlis Syura Ulama’.

Dalam memperjuangkan Politik Baru PAS mesti menunjukkan contoh tauladan kepada rakan-rakan dalam Pakatan dan juga rakyat.

· Ketelusan Pentadbiran – Semua pimpinan peringkat pusat dan negeri mesti mengisytiharkan harta masing-masing.
· Kecekapan kerajaan dan Negara kebajikan – Kerajaan Pakatan menunaikan janji-janji dalam manifesto PRU 2008.

3) PAS/PR diambang kemenangan

PAS wajar menegaskan bahawa Pakatan Rakyat adalah wasilah paling bijak bertepatan dengan tuntutan waqi’ dan fiqh siyasi serta berpadanan dengan maslahah perjuangannya.
PAS sudah diterima oleh rakyat terutama pengundi bukan Melayu. Bkt Gantang – 80 % Cina sokong PAS. Sementara pengundi Melayu kekuatan PAS/PR dan Umno adalah seimbang.
Maka dengan sokongan Bukan Melayu Insya Allah PAS/PR akan dapat menguasai sebahagian besar dari 72 kerusi 2/3 majoriti melayu dan hampir kesemua dari 42 kerusi majoriti mudah orang Melayu.

Sementara DAP akan menguasai kesemua 18 adalah kerusi majoriti 2/3 bukan Melayu dan 33 kerusi majoriti mudah Bukan-Melayu.

4. PAS mesti menjadi tulang belakang PR

Apabila kita bercakap soal kemenangan, kita mesti melihat dan merenung di mana kedudukan PAS selepas kita Insya Allah mencapai kemenangan.
Kita berharap kepimpinan tertinggi parti dapat mengkaji secara mendalam peranan dan kedudukan kita jika Allah menganugerahkan kemenangan kepada PR. Ahli PAS tidak rela PAS ‘melukut di tepi gantang’ sedangkan kita yakin bahawa kita adalah entity penting dalam merealisasikan kemenangan.
Kita tidak mahu apa yang berlaku di zaman penjajahan samada di Indonesia atau di Malaysia, di mana yang mati, yang menderita, yang bersusah payah adalah pejuang Islam, bila kemenangan dan kemerdekaan di capai, pejuang diketepikan malah dizalimi pula. Kita tidak Islam dipinggirkan dari pentadbiran dan pemerintahan.
Bagaimanapun katanya, PAS harus berasa di hadapan, menjadi dominan dalam Pakatan Rakyat.
Sekali lagi, dipertegaskan PAS tak mahu dilihat menjadi tunggul di dalam Pakatan Rakyat dan PAS juga harus jadi faktor penentu di dalam Pakatan Rakyat.

Comments