H1N1 DAN KUALITI UDARA SEMAKIN TERUK

Hari ini 42 rakyat kita disahkan mengidap virus H1N1. Ini merupakan jumlah yang besar. Tujuh lagi kes influenza A (H1N1), termasuk satu kes jangkitan tempatan, dikesan dalam tempoh 24 jam lalu, menjadikan jumlah keseluruhan keas tersebut setakat ini meningkatkan kepada 42 kes.
Selain itu indeks kualiti udara (IPU) dibeberapa tempat semakin buruk iaitu meningkat ke tahap berjaga-jaga.
Kawasan melaporkan IPU kian buruk termasuk Taiping, Perak dengan bacaan 95 berbanding 85 pagi ini, Alor Star di Kedah dengan bacaan 70 berbanding 65 pada pagi dan Seberang Jaya 2 dan Perai di Pulau Pinang dengan bacaan 83 berbanding 82 sebelumnya.Selain itu, kawasan lain kualiti udara pada tahap sederhana Shah Alam, Selangor (60), Pelabuhan Klang, Selangor (71), Petaling Jaya, Selangor (55), Kuala Terengganu (65), Putrajaya (51), Pasir Gudang, Johor (56), Langkawi di Kedah (53) dan Cheras, Kuala Lumpur (58).
Kedua-dua perkara di atas adalah bala dari Allah. Dari itu saya merayu kepada kerajaan Malaysia supaya kembali kepada Islam dalam pentadbiran dan memuhasabah corak pemerintahan mereka agar tidak terlibat dengan maksiat seperti mentadbir menggunakan undang-undang ciptaan manusia, mengamalkan riba, zalim, rasuah dan sebagainya.
Kita mesti ingat segala apa yang berlaku di atas dunia ini semuanya ada kaitan dengan kententuan dan kehendak Allah. Bala H1N1 dan jerebu ini merupakan bala Allah dan kita mesti insaf segera.

Comments

Anonymous said…
jagan duk hina alim ulama,, semua tu ujian@bala dari allah,