BUMBUNG STADIUM RUNTUH : ANGKARA SIAPA?

Pagi tadi kira-kira jam 7.30 pagi Stadium Gong Badak yang berumur setahun runtuh menyembah bumi. Tiada gempa bumi tiada taufan dan ribut tiba-tiba ia runtuh.
Tidak ada gajah atau badak yang menyondolnya.
Apa sebabnya? tidaklah saya arif untuk memperkatakan sebab musababnya di blog yang tidak sepertinya ini.

Persoalannya mengapa ia roboh, ia bukannya Stadium Merdeka atau Standium Negara yang sejak saya lahir ke dunia kedua-duanya stadium itu telah wujud. Ia bukannya sebaya dengan Stadium Merdeka dan Stadium Negara yang sudah boleh disifatkan veteran.
Stadium ini masih muda belia 'terang tang tang.' Kalau tidak silap ia di mana pada zaman 'Khalifah' Derih Jusoh Enterprise (JE). Bukan main bangga lagi Derih Jusoh Enterprise ketika stadium ini dirasmikan dahulu.

Tetapi hari ini ia menyembah bumi. Bagi orang seperti saya yang tidak mengaji tinggi bab pembinaan, struktur, bangunan ini saya tidak dapat meneka apa sebabnya. Cuma sekadar meneka dengan 'bahasa' orang kampung, simen tidak cukup kah, barangan 'local' (bukan original), pembinaan tidak ikut spesifikasikah atau lain-lain.

Namun apa yang ingin saya gesakan di sini ialah wahai kerajaan 1Malaysia tolonglah siasat punca sebenar ianya runtuh, bentangkan kepada rakyat dan hukum sesiapa yang bersalah jika terdapat bukti bahawa ujudnya rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa dalam pembinaan stadium ini.

Siasat hingga ke akar umbi dan lubang cacing bermula dengan proses tendernya, proses pembelian 'raw materia'/bahan binaan, pelaksanaan projek, kelulusan projek dan sebagainya.

Kalau benar kerajaan 1Malaysia adalah kerajaan telus dan hebat jangan sembunyi apa-apa pun perkara yang berkaitan dengan stadium ini.

Comments

Anonymous said…
Salam..

memang sejak azali lagi diorang nih(BN) kalo buat bangunan pakai simen cap ayam...cmner nak kukuh..x gitu..
mapuh kerah nok jawab mat yih kali nis, huhu