BN HADAPI SATU LAGI MIMPI NGERI?

ADUN Jawi dari DAP, YB Tan Beng Huat mengemukakan surat perletakan jawatan sebagai ADUN kepada Setiausaha Agung DAP yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, YB Lim Guan Eng.
Surat tidak bertarikh itu dikemukakan untuk membuktikan bahawa kerajaan negeri itu mengamalkan konsep Keupayaan, Ketelusan dan Akauntabiliti (CAT).

“Kami memohon surat peletakan jawatan tidak bertarikh itu bagi membuktikan bahawa kami adalah telus dan Tan juga telah mengemukakan surat itu kepada parti,” kata Pengerusi DAP Pulau Pinang YB Chan Kon Yeow pada sidang akhbar di Ibu Pejabat DAP Negeri di Pulau Pinang hari ini.

Tan diminta mengemukakan surat perletakan jawatan tersebut berikutan dakwaan Ketua Bahagaian DAP Nibong Tebal, Teh Hock Yong, menuduh Tan melakukan penyelewengan berhubung penajaan RM2,000 untuk sebuah pertubuhan amal tempatan.
Teh membuat tuduhan tersebut semalam.

Bagaimanapun, Tan menafikan dakwaan tersebut dan berkata beliau berharap parti itu akan menyiasat perkara itu secara saksama bagi membersihkan namanya.
Namun Tan terbukti menghormati konsep CAT yang diamalkan oleh kerajaan negeri.
Inilah bezanya wakil rakyat PR dengan BN, di mana wakil rakyat contohnya Ali Rustam walaupun terbukti rasuah tetapi masih tidak mahu meletakkan jawatan. Tetapi wakil rakyat PR walaupun baru dituduh mereka telahpun sudi untuk meletakkan jawatan.
Jika tuduhan ini benar selepas siasatan dibuat maka sudah tentu BN akan menghadapi satu lagi mimpin ngeri selepas tewas pada 5 PRK sebelum ini. BN juga bakal kalah untuk kali keenam di Manek Urai pada 14 Julai ini.

Comments