SELAMAT HARI GURU

Maaf kerana terlambat mengucapkan Selamat Hari Guru untuk semua guru-guru yang mengajar saya secara formal dan tidak formal.

Sudah tentu guru pertama saya ialah Ayah dan Ibu yang tidak jemu-jemu memberikan tunjuk ajar sejak saya mula melihat dunia sehinggalah ke hari ini.

Tahun 1975 saya melangkah ke alam persekolahan formal di Sekolah Kebangsaan Lubuk Kulit Kuala Lipis. Guru-guru saya yang banyak berjasa antaranya Cikgu Omar, Cikgu Nik, Cikgu Wan dan lain-lain.


Saya berpindah ke Sekolah Kebangsaan Jengka 16, Bandar Jengka pada tahun 1978 iaitu ketika darjah 4. Saya masih antara cikgu-cikgu saya ialah Cikgu Rosni, Cikgu Latif, Cikgu Latiffi, Cikgu Hamdan dan lain-lain.

Tahun 1979 saya bersekolah di Sekolah Kebangsaan Jengka 18. Antara guru-guru saya ialah Cikgu Mat, Cikgu Hamdan, Cikgu Jasni, Cikgu Jalil, Cikgu Krishnan, Cikgu Fong, Cikgu Fauzi dan lain-lain.

Saya mula memasuki Sekolah Menengah di Sekolah Menengah Jengka 18. Sebuah sekolah yang baru dibuka dengan segala kekurangan. Namun ianya tidak mematahkan semangat guru-guru untuk mengajar. Antara guru-guru saya ialah Cikgu Sadon, Cikgu Fauzi, Ustaz Zainuddin, Cikgu Putih Halimah, Cikgu Zainuddin, Cikgu Kadmi, Cikgu Manan, Cikgu Halimaton dan lain-lain.

Selepas SPR saya berpindah sekolah lagi iaitu ke Sekolah Menengah Clifford Kuala Lipis, balik kampong. Cikgu-cikgu saya di sana ialah Cikgu Chuali, Cikgu Zainon, Cikgu Fatimah, Cikgu Leong, Cikgu Mohd Arib, Cikgu Cheah, Cikgu Chai Mun dan lain-lain.

Tahun 1985 Alhamdulillah berkat kesungguhan guru-guru saya lulus SPM dengan cukup makan dan meneruskan pengajian di peringkat Matrikulasi USM di Sekolah Sultan Mohd Jiwa, Sg Petani pada bulan Jun 1986. Masih saya ingat Cikgu-cikgu yang banyak berjasa memberikan tunjukajar kepada ku. Antaranya Cikgu Choo, Cikgu Phua, Cikgu Toe, Cikgu Kulwant dan lain-lain.

Tahun 1986 saya meneruskan pengajian di Matrikulasi 2. Antara guru-guruku ialah Dr Syed Nor, Dr Haslan, Dr Nawawi, Puan Che Su, Puan Shanthi lain-lain.

Tahun 1987 saya menjejaki tahun satu kursus Teknologi Indsutri di USM. Antara guru-guru yang banyak berjasa adalah Allahyarham Prof Dr Mohd Nasir Zainal Arif, Prof Dr Zainal Ariffin Ishak, Prof Dr Azanam, Encik Abu Samah, Dr Teng, Dr Chin, Prof Dr Omar, Dr Norita, Dr Zakaria, Dr Zainal dan lain-lain. Tidak ketinggalan Dr Sivamany dll.

Tahun 1993 saya menamatkan pengajian di USM dan meneruskan pengajian secara tidak formal di kuliah-kuliah maghrib dan sebagainya.
Semasa di bangku sekolah ramai sekali Ustaz-ustaz yang mengajar saya antaranya Ustaz Abdullah, Ustazah Raudhah dan lain-lain.

Manakala Ustaz-ustaz lain yg sangat berjasa kepada saya antaranya Allahyarham Ustaz Kassim Yahya, Allahyarham Ustaz Yusof Ismail, Allahyarham Ustaz Ghazali Din, Allahyarham Ustaz Fadzil Mohd Noor, Allahyarham Ustaz Shauki Ibrahim, Allahyarham Ustaz Suhaimi Ahmad dan lain-lain. Ustaz-ustaz yang masih ada antaranya Ustaz Yahaya Othman, Ustaz Hassan Razak, Ustaz Salleh Man, Ustaz Khalid Man, Ustaz Abd Wahab Awang Kecik, Tuan Guru Nik Aziz, Tuan Guru Haji Hadi, Ustaz Syahid, Ustaz Khaidir dan lain-lain yang tak sempat nak dituliskan disini.

Semoga mereka semua dirahmati Allah dan mendapat keredhaan didunia dan akhirat.

Comments