PEMILIHAN PEMUDA : ZAKI DAN NASRUDDIN BERKOMPROMI?

Dewan Pemuda PAS akan melangkah ke era baru selepas Muktamar Dewan itu pada awal Jun depan. Era baru ini ialah era pasca Salahuddin Ayub menjadi Ketua Pemuda selepas beberapa penggal beliau menerajui Dewan Pemuda ini.

Ada 2 calon yang akan 'berentap' untuk menduduki kerusi tersebut yang sebenarnya menjadi medan untuk melatih kepimpinan masa depan.

YB Mohd Zaki Ibrahim, mantan Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan yang juga Bendahari DPP Pusat dan penyandang jawatan Timbalan Ketua DPP Pusat masing-masing layak bertanding jawatan tersebut.

Ada pihak mengusulkan supaya mereka berdua berkompromi. Namun saya secara peribadi berpendapat tidak salah untuk kedua-dua pemimpin tersebut bertanding pada muktamar nanti. Biar perwakilan yang mewakili akar umbi menentukan siapa yang layak untuk menjadi Ketua Pemuda.

Mereka berdua adalah pemimpin yang sememangnya layak untuk memimpin pemuda. Zaki seorang pemimpin yang sudah teruji dan banyak pengalaman sehingga mendapat kepercayaan Tuan Guru Nik Aziz menjawat amanah sebagai Timbalan Speaker DUN Kelantan.

Manakala Nasruddin atau lebih dikenali dengan Ustaz Tantawi merupakan seorang ulama muda yang komited, rajin dan istiqamah dalam kerja-kerja tarbiah dan parti. Beliau telah diasuh sebagai Timbalan Ketua Pemuda sejak 2 tahun lepas. Sebelum itu pernah memimpin Pemuda Pahang.

Sesiapa sahaja yang dipilih bagi saya Insya Allah akan berjaya membawa Pemuda PAS ke era yang lebih gemilang mewarisi perjuangan yang dirintis oleh mantan Ketua-ketua Pemuda terdahulu seperti Ustaz Jais Anwar, Mustafa Ali, Abdul Halim Arshad, Abu Bakar Chik, Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub.

Takbir!!!

Comments

Anonymous said…
Bagi mereka yang faham dengan ajaran Islam, mereka cukup takut dengan pangkat dan seumpamanya dengan panggilan lainnya sebagai PEMIMPIN kerana setiap yang diamanahkan akan disoal di akhirat kelak. Kalau yang faham, mereka tak sanggup nak pikul amanah ini. Itu sebabnya diorang yang faham sebenarnya kalau boleh tak mahu nak jawatan atau pangkat ini.