MELAKA BEBAS MENINGITIS TAPI BELUM BEBAS RASUAH

Hari ini kerajaan negeri Melaka mengumumkan bahawa Melaka bebas wabak meningitis yang meragut nyawa seorang pelatih akademi JPJ minggu lalu.

Pengumuman itu diisytihar sendiri oleh exco kesihatan negeri Norpipah Abdol. Beliau berkata Melaka bebas daripada wabak meningitis apabila tiada lagi pesakit yang dirawat di Hospital Melaka.

Tiga pelatih terakhir Akademi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Tiang Dua yang dirawat di wad pengasingan hospital itu dibenarkan pulang pada pukul 8 pagi ini, lapor Bernama.

"Empat pelatih akademi itu yang dirawat di wad sama dibenar pulang semalam," kata Norpipah selepas mengiringi tiga pelatih berkenaan keluar dari hospital berkenaan hari ini.

Kes meningitis itu mula dikesan apabila seorang pelatih akademi berkenaan meninggal dunia pada 4 Mei lepas, dan 41 yang lain dirawat di hospital.Norpipah berkata arahan kuarantin yang dikenakan terhadap pelatih lain di akademi berkenaan juga telah ditarik balik dan aktiviti di akademi itu pulih seperti biasa.

Namun walaupun kerajaan negeri mendakwa wabak itu sudah tiada tetapi mereka tidak sedar bahawa satu lagi wabak yang juga amat berbahaya masih melanda Melaka dan rakyatnya.

Wabak itu ialah wabak rasuah dan ianya amat berbahaya kerana ia sedang dihidapi oleh Ketua Menteri Melaka sendiri. Jika Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam tidak meletakkan jawatan dan seterusnya didakwa oleh SPRM saya bimbang wabak ini terus merebak dan merosakkan pentadbiran kerajaan negeri. Ini kerana seseorang pemimpin sewajibnya mestilah bersih, berintegriti, berakhlaq, telus dan berjiwa besar.

Sebagai seorang pemimpin yang bertanggungjawab seseorang itu mesti meletakkan jawatan jika ianya dituduh dan didakwa melakukan kesalahan seperti rasuah, salah laku dan sebagainya. Dalam kes Mohd Ali bukannya dituduh tetapi telahpun disabitkan dengan kesalahan tesebut.

Amat malang bagi rakyat negeri Melaka jika Ketua Menteri rasuah seperti ini masih memegang jawatan tersebut.

Takziah buat rakyat negeri Melaka.

Comments