MB VS MB : HUJAH DANGKAL LAWAN HUJAH KUAT

Melihat kepada laporan perbicaraan kes Nizar vs Zambry semalam ternyata ada pihak berhujah secara dangkal. Manakala di pihak satu lagi hujahnya jelas dan kukuh berdasarkan peraturan dan undang-undang tubuh kerajaan negeri Perak. Sebab itulah Mahkamah Tinggi baru-baru ini menjatuhkan hukuman bahawa Nizar adalah MB yang sah.
Namun di Malaysia ini semua boleh berlaku dangkal atau kukuh ianya tidak persoalan. Sudah banyak kes yang menimbulkan keraguan.
Sama-sama kita tunggu keputusannya yang akan dibacakan oleh 3 panel Hakim Mahkamah Rayuan Putra Jaya jam 3.30 petang ini. Mari sama-sam kita berdoa semoga keadilan ditegakkan di bumi Malaysia ini.

Comments

zakaria @ black said…
Alhamdulillah... Allah dah buktikan kebenaran. Kebathilan sudah tenggelam dengan labu-labunya. Harap nizar dapat terima kenyataan bahawa kebenaran TIDAK berpihak kepada beliau..
Unknown said…
perak tetap ada 2 MB sekarang. satu MB dr keputusan mahkamah undang2 ciptaan putar belit manusia. satu lg MB dari pilihan rakyat. Tum mahathir sendiri akui MB DS nizar pilihan rakyat, kalau tak masakan dalam siaran berita baru2 ni tun kata 'JANGAN BUBAR DUN NANTI KITA KALAH'.. jadi apa makna nya???? LU PK LA SENDIRI!! SAYA HORMAT PENGAKUAN TERBUKA DAN TERUS TERANG DARI TUN..
Unknown said…
Yang batil tetap batil...yang jadi pilihan rakyatlah pemim[n nombor satu. Yang peliknya masih ada lgi yang buta tuli pekak badak gelap hati hingga uman diseberag laut jelas kelihatan, tapi gajah di depan mata pun boleh dilanggarnya. Kebenran pasti akan terserlah..Iansya-Allah
Anonymous said…
Keputusan mahkamah rayuan memutuskan bahawa DS Zambry adalah MB Perak yg sah adalah berdasarkan kepada kes Datuk Amir Kahar Tun Mustafa. Manakala dalam kes Datuk Amir Kahar, mahkamah membuat keputusan berdasarkan kes Adegbenro vs Akintola. Saya ingin memetik tulisan daripada Profesor Aziz Bari, pakar perlembagaan UIA dalam buku beliau Malaysian COnstitution: A Critical Introduction, pada halaman 71:

"In the case of Adegbenro, the Privy Council was criticized by the scholars as it allowed the support to be tested outside the house. Arguably, such may lead to misuse or undemocratic means of mobilization and maneuvering. From the point of view of democracy, the decision in Stephen Kalong Ningkan, despite by the high court, is obviously the better one."

Demokrasi kita sememangnya telah dikhianati oleh undang-undang yang seharusnya menegakkan keadilan demi rakyat jelata. Namun jelas bahawa undang-undang2 juga telah dibeli oleh puak2 UMNO yang mahu menegakkan kepentingannya di negeri Perak secara haram. Saya berharap semoga ADUN2 setialah pada perjuangan anda dalam PAKATAN. Perkukuhkan perpaduan. Bekerjalah & berjuanglah menuntut demokrasi yang didahagakan rakyat Perak. KAMI MAHU AGAR DUN DIBUBARKAN. ITU SAJA PERMOHONAN KAMI KEPADA SULTAN AZLAN SHAH
zakaria @ black said…
keje BODOH nak bubar DUN. Buang mas, buang duit, buang tenaga. itu amalan syaitan (atau pas memang dah pasti pengikut setia syaitan). Cuba belajar mengikut arus. jangan belajar melawan arus.. kalau lemas, sendiri tanggung...
Anonymous said…
MEMANG DAH AGAK INILA REAKSI2 DARI PAKATAN RANAP....KALO KEPUTUSAN X MEMIHAK PADA MEREKA...
NAIK MUAK DAH AKU TENGOK PERANGAI KORANG NI...BERUBAHLA..BUAT MALU COMPANY JELA....