13 MEI TRAGEDI YANG AKAN DIINGATI SAMPAI BILA-BILA

Tanggal 13 Mei hari ini merupakan suatu hari yang menjadi sejarah hitam negara. Walaupun saya hanya berumur kurang dari setahun ketika itu, namun bila saya dewasa sejarah itu tetap di kenangi dan di ingati.
Ia merupakan suatu tragedi yang tidak sanggup untuk dihadapi oleh rakyat negara kita. Namun ada pihak masih suka dan seringkali menggunakan isu perkauman untuk meraih sokongan. Ini adalah stail politik lama yang berbahaya.
Tetapi di pihak PR kita mempelopori kaedah dan stail Politik Baru yang menrentasi agama, kaum dan warna kulit. Terbukti rakyat selesa dan menerima Politik baru yang mula diasaskan selepas PRU 12 lalu.
Kini rakyat selesa dengan Politik Baru ini. Rakyat tidak ingin mengulangi sejarah hitam 13 Mei. Rakyat Malaysia sedang melangkah ke era baru iaitu tidak mengira siapa dari mana datangnya pemimpin tersebut. Apa yang penting pemimpin mestilah seorang yang bersih, telus, berakhlaq, berkarisma dan lain-lain sifat mahmudah.
Saya yakin jika pihak yang menggunakan Politik Lama suka memainkan isu perkauman mereka ini akan dikuburkan tidak lama lagi. Buktinya jelas 4 PRK di Semenanjung selepas PRU 12 dimenangi oleh 'Geng Politik Baru'.

Comments

Anonymous said…
peristiwa 13Mei 1969 angkara semangat perjuangan nasionalism sempit yang diamalkan oleh parti tertentu. kata orang putih 'the ugly face of chauvinism' inilah yang sedang berlaku di Perak sekarang.