POLITIK BARU : RAKYAT BUKIT GANTANG, BUKIT SELAMBAU & BATANG AI DIAJAK PANDANG JAUH KE HADAPAN

POLITIK BARU yang menjadi slogan baru yang diasaskan oleh PAS dan PR mengajak seluruh rakyat memandangkan jauh ke hadapan bukan sekadar sehari dua. Malah PAS mengajak umat Islam merenung nasib kita sehingga ke akhirat bukan setakat 2020 sahaja.

POLITIK BARU PAS dan PR melihat kesejahteraan dan kebajikan rakyat dalam skop yang lebih luas dan jauh kehadapan. Projek-projek pembangunan samada kecil atau mega mestilah mengambilkira kesan dan impak kepada rakyat, bukannya semakin menyusah dan menyempitkan hidup rakyat.

Asas keperluan manusia iaitu tempat tinggal, keselamatan, maruah, pendapatan/ekonomi mesti diutamakan. Sebab itu POLITIK BARU sentiasa mengutamakan program kebajikan, keperluan perumahan rakyat, peningkatan kesedaran tentang agama, penguatkuasaan undang-undnag dan sebagainya. Rakyat mesti disediakan dengan projek pembangunan yang boleh membangunkan ekonomi dan kebajikan mereka.

Malangnya POLITIK LAMA Umno/BN hanya mementingkan pembangunan tanpa had sehingga mengorbankan tanah rakyat, perkampungan, sumber pendapatan sehingga akhirnya rakyat semakin susah dan melarat. Program pembangunan sebaliknya mengkayakan kroni dan proksi mereka sebab itu semakin banyak pembangunan dijalankan semakin menyenangkan mereka. Rakyat tidak difikirkan lagi akan untung nasib mereka. Kejadian seperti di Kampung Plentong Johor; Kampung Berembang dan sebagainya membuktikan rakyat menjadi mangsa.

Bagi Umno mereka mengajak rakyat sekadar melihat sehari dua ke hadapan. Sebab itulah Umno sering 'menyogok' rakyat dengan janji-janji pembangunan dan duit atau kain batik. Itu semua tidak kekal lama sedangkan pada masa yang agama, bangsa dan bahasa tergadai.

Dari segi bahasa pula POLITIK BARU sentiasa memastikan Bahasa Ibunda dipelihara dan pada masa yang sama menggalakkan rakyat mempelajari bahasa lain. Malangnya politik lama Umno/BN tidak mengendahkan kajian saintifik dan pendapat pakar-pakar bahasa bahawa pembelajaran dalam bahasa ibunda adalah terbaik dan mudah difahami. Malangnya pengamal politik lama terus menunjukkan sikap angkuh dan besar kepala mempertahankan dasar PPSMI yang jelas gagal dan menghancurkan masa hadapan dan kedaulatan Bahasa Melayu dan Bahasa Ibunda lain.

Rakyat mesti melihat semua perkara ini dengan serius dan teliti. Kita tidak mahu maruah dan kedaulatan rakyat tergadai dan terjual dengan harga yang sangat murah.

Rakyat mesti memahami dan menyokong POLITIK BARU yang dibawa oleh PAS/PR. Tolak BN pada 7 April ini.


Comments