SIVAKUMAR KARTUN, ZAMBRY MALAUN

Menteri Besar HARAM Perak menuduh Speaker DUN Perak V Sivakumar bertindak macam cerita kartun kerana memanggil Sidang tergempar DUN Perak.
''Siapapun boleh fikir apa tujuannya berbuat demikian. Dia buat benda tu macam cerita kartun,'' kata Zambry dipetik dari akhbar pengampu Utusan Meloya.
Kalau Zambry siatkan Sivakumar macam cerita kartun, Zambry saya siatkan macam 'Malaun' kerana tergamak bersekongkol dengan Ketua Penyamun dan Penjudi menyamun kerajaan negeri Perak pilihan rakyat pada Pilihanraya Umum ke 12 8 Mac tahun lalu.
Sementara itu ketika membidas tindakan Speaker memanggil Sidang DUN tergempar itu Zambry langsung tidak merujuk kepada klausa-klausa atau seksyen dalam perlembagaan negeri Perak berkaitan dengan DUN. Beliau berselindung di sebalik kuasa Sultan yang menurutnya semua Sidang DUN yang hendak di adakan mesti mendapat perkenan Sultan.
Maka benarlah apa yang dinyatakan oleh Anwar Ibrahim bahawa BN sekarang hanya menggunakan 3R untuk mengekalkan kuasa iaitu 'Race'; 'Royal' dan 'Religion'. BN terutama Umno memainkan api perkauman, menggunakan sentimen agama dan berselindung di sebalik kuasa Raja-Raja Melayu untuk mengekalkan usia yang semakin ke penghujung.

Comments