SIAPA BUAT ADUAN DIA YANG KENA

Di Malaysia, siapa yang membuat aduan kepada Polis dialah yang disiasat oleh Polis. Siasatan ke atas pengadu lebih detail dan hebat dari apa yang dikenakan kepada orang yang diadu khasnya bagi kes yang melibatkan pemimpin BN.
Jika BN didakwa dan diadukan melakukan kesalahan, aduan dibuat kepada Polis maka si Pengadu sudah pasti akan menerima tekanan dan sebagainya. Kadang-kadang Si Pengadu seolah-olah diganggu dan disuruh menarik balik siasatan.
Malah hampir semua siasatan akan dibakulsampahkan tidak disiasat atau diambil tindakan sewajarnya.
Inilah berlaku kepada aduan dan laporan kepada Polis dan SPRM (BPR) terhadap Khir Toyo, Najib dan lain-lain. Begitu juga dalam kes aduan kepada Jawatankuasa Tatatertib Umno terhadap salah laku Dollah dan Najib juga didiamkan.
Terbaru Ketua bahagian PKR Ipoh Barat, Fauzi Muda menyatakan kekesalannya terhadap tindak tanduk Polis yang seolah-olah tidak membuat apa-apa tindakan terhadap dakwaan percubaan Najib Razak merasuah wakil rakyat Pakatan Rakyat untuk melompat parti bagi menjatuhkan kerajaan Perak.
Dalam satu kenyataannya hari ini, beliau juga mendakwa SPRM tidak berminat menyiasat aduannya atau mengambil tindakan terhadap timbalan perdana menteri.Sebaliknya polis seolah-olah diarah untuk bertindak terhadapnya berhubung akuan berkanun yang mengandungi butiran dakwaan tersebut, kata Fauzi lagi.
Inilah budaya Malaysia yang seolah-olah menghalang apa juga aduan dan laporan terhadap pemimpin.

Comments