PRK BUKIT SELAMBAU : PENGUNDI INDIA TETAP SETIA KEPADA PR

"Hanya PR yang menjadi harapan kami, nak harapkan BN harapkan pagar, pagar makan padi" begitulah antara pandangan pengundi Bukit Selambau dalam Bahasa Melayu yang fasih.

Fenomena tidak menghairankan kerana beberapa fakta yang akan saya gariskan kemudian ini sudah cukup untuk menjadikan pengundi India semakin meluat kepada BN/MIC yang tidak pernah serik dan tidak mau berubah.

"Pengundi Bukit Selambau juga akan tolong pengundi Melayu dan Cina sokong sama calon PKR, Manikumar, kami memang suka sama Mani" kata seorang pengundi lain.

Tidak syak lagi BN akan tersungkur buat kesekian kalinya.

Lebih mengejutkan perkembangan jelas di mana mereka berjanji akan mengambil apa juga habuan yang di'rasuah'kan BN kepada mereka tetapi mereka tetap akan mengundi PR.

"BN bagi kita orang ambil, itu kita punya wang, undi tetap sama PKR, jangan takut" tegas seorang mak cik yang sudah berumur.

Tidak syak lagi kemarahan mereka kepada BN memang tidak dapat dibendung lagi. Antara sebabnya ialah :-

1) MIC/BN akan memperbaiki taraf hidup rakyat India, cuma segelintir pemimpin MIC dan kroni mereka yang kaya raya

2) Kes kematian tahanan India dan dipenjara yang jumlahnya sangat besar mencerminkan seolah-olah rakyat India adalah rakyat kelas kedua

3) Pengundi India meluat kepada Samy Vellu yang terus memimpin MIC walaupun sudah ditolak pada PRU 12 dulu. Selain itu Samy bertindak bagai samseng sehingga menjadikan MIC seolah-olah harta keluarganya.

4) Kezaliman yang dikenakan kepada pemimpin Hindraf tidak boleh di maafkan oleh masyarakat India

5) Pemilihan proksi Samy Vellu iaitu Ganesan sebagai calon di Bukit Selambau seolah-olah menghina pengundi di sana kerana mereka sangat benci kepada Samy.

6) Kadar pengangguran dan 'gangterisme' di kalangan kaum India sangat tinggi dan MIC/BN gagal menyelesaikannya.

dan banyak lagi ..........

Comments