MMAF MUHYIDDIN, KAU TAK AKAN BERJAYA SELAMATKAN UMNO

Naib Presiden Umno, Muhyiddin Yassin sedar bahawa Umno sudah berada di penghujung jalan dan akan ditalkinkan tidak lama lagi. Untuk itu Muhyiddin dilaporkan oleh Malaysiakini sebagai berkata bahawa Umno mesti segera berubah untuk mengembalikan pengaruhnya seperti dulu.

Umno, katanya, hanya mempunyai masa empat tahun untuk berubah sebelum diadili semula oleh rakyat pada pilihanraya umum ke-13.Dalam masa yang sangat terbatas itu, tambahnya, semua pihak mesti komited menjayakan usaha memulihkan kembali imej parti termasuk sedia menerima perubahan.

Bagi saya Umno sudah tidak boleh diubati umpama pengidap HIV positif yang hanya menunggu masa untuk menemui ajal.

Ini kerana hampir kesemua pemimpin Umno adalah orang yang terlibat dengan rasuah; menyalahgunakan kuasa; cintakan dunia; materialistik; tamak kuasa dan sebagainya. Ianya sudah menjadi darah daging mereka. Malah pemimpin atasan sendiri mempunyai sifat sedemikian.

Maka adalah mustahil untuk Muhyiddin dan Najib dapat mengubati dan mengubah Umno menjadi baik.

Perkara paling asas yang menyebabkan Umno akan mati seperti juga parti-parti lain ialah Umno tidak mempunyai ideologi. Prinsip perjuangan Umno adalah pragmatisme dan hawa nafsu. Selagi Umno tidak menerima Islam sebagai asas perjuangan maka Umno tidak akan kekal lama dan akan berkubur tidak lama lagi.

Hasrat Muhyiddin hanya akan tinggal niat dan perancangan semata-mata kerana saya yakin jika beliau mempunyai yang baik pun sudah pasti ianya akan gagal. Anwar pernah melakukan semasa beliau menyertai Umno, namun Anwar gagal kerana pemimpin dan ahli Umno tidak boleh menjadi orang baik malah tidak mahu menjadi baik.

Anwar akhirnya difitnah dan ditendang keluar dari Umno dengan tindakan yang tidak bertamadun, hina dan tidak bermaruah.

Comments