KERAJAAN PERAK PERLU DI SITA ~ DATO' MAHFUZ

Ketua Penerangan PAS Pusat mencadangkan kerajaan Negeri Perak disita buat sementara waktu sehinggalah mahkamah membuat keputusan kerajaan mana yang sah samada PR atau BN.

Jadi ianya disita, kerajaan PR yang memerintah sebelum ini hendak mentadbirnya buat sementara waktu sehingga kerajaan yang sah diisytiharkan oleh mahkamah.

"Saya cadangkan kerajaan Perak disita sementara waktu, sebab masing-masing mengaku merekalah kerajaan yang sah, di mana mereka langsung tidak merujuk ke mahkamah.

"BN mendakwa kerajaan PR tidak sah, tindakan speaker DUN memanggil Sidang DUN tegempar tidak sah dan sebagainya. PR tetap bertegas bahawa kami masih kerajaan yang sah kerana MB dan Exco hanya boleh dijatuhkan dengan undi tidak percaya di Dewan; MB letak jawatan dan pembubaran DUN"

Mahfuz berkata semua 3 langkah itu tidak dituruti oleh BN tetapi mereka merompak kuasa kerajaan PR dengan rakus dan biadap. Selepas mengheret Sultan ke kancah politik.

'Selasa nanti dalam Sidang DUN tergempar, saya tidak tahu apa yang berlaku, mungkin MB BN akan merempuh masuk DUN atau mereka memula" kata Mahfuz.

Ahli-ahli Parlimen BN yang saya temui di Parlimen juga buntu dan pening untuk memikirkan masalah ini.

Namun pimpinan BN/Umno tetap berdegil mahu meneruskan pemerintahannya walaupun rakyat sudah meluat dengan mereka.

Comments