ISU RASUAH : UMNO DAN NAJIB KIAN CACA MARBA

Umno bagaikan seorang tuan nyanyuk di penghujung usia. Kononnya untuk menghapuskan rasuah dan salah guna kuasa dalam parti mereka. Namun tindakan dan hukuman yang dikenakan kepada pesalah rasuah dalam Umno ditertawakan rakyat. Budak kecil yang berumur 10 tahun mengerti dan tau bahawa Umno hanya bersandiwara dalam menangani rasuah.

Manakan tidak saya ketawa di dalam diri saya. Orang yang dihalang dari bertanding jawatan dalam Umno iaitu Ali Rustam didapati bersalah kerana 3 orang agennya dikatakan terlibat dengan rasuah ketika berkempen untuk dirinya. Aneh bunyinya kerana tidak masuk akal yang mereka bertiga berkempen dengan menggunakan wang sendiri untuk memenangkan Ali.

Mustahil untuk 3 budak suruhan itu untuk bermati-matian berkempen memenangkan 'boss' tanpa ada habuan dan upah dari 'boss'nya. Sedangkan budaya dalam Umno ada duit baru kerja boleh jalan. Tak ada duit tak mahu kerja.

Saya percaya hanya orang kurang siuman sahaja yang percaya bahawa ketiga-tiganya 'wak yek' itu fanatik menyokong Ali sehingga sanggup bergolok bergadai memenang Ali.

Malangnya bakal Timbalan Presiden Umno sendiri menunjukkan ketidakcerdikan diri sendiri semasa mengulas isu Ali Rustam. Inikah standard seorang yang akan memegang tampuk pemerintahan negara. Kenyataan beliau langsung tidak menampakkan beliau jujur, berkarisma dan amanah.

Rakyat sila buka mata untuk menonton lakonan Umno ini. Saya yakin tindakan Umno menghukum Ali Rustam ini makin menyebabkan rakyat muak dan mual dengan Umno kerana mereka tahun bukan Ali seorang yang bersalah tetapi kebanyakan dari pemimpin Umno turut sama melakukannya.

Seperkara lagi yang menunjukkan Umno dan Najib caca marba ialah ulasa Najib bahawa Ali tidak perlu letak jawatan Ketua Menteri. Nampaknya Najib terus mengamalkan dasar politik tidak bermaruah. Sepatutnya sebagai seorang bakal Perdana Menteri baru, Najib mesti tegas meminta Ali meletakkan jawatan untuk membuktikan Umno benar-benar serius menangani isu rasuah ini. Ini tidak Najib sendiri mengumumkan bahawa Ali mesti kekal sebagai Ketua Menteri.
Najib dan Umno kian caca marba!!!!

Comments