ISU DERHAKA MAKAN TUAN

Umno/BN masih terus memainkan isu derhaka bagi meraih sokongan rakyat berketurunan Melayu kerana mereka tahu sokongan kaum Cina dan India kepada Umno/BN semakin hari semakin merosot.

Setiap hari isu Pakatan Rakyat (PR) derhaka tak habis-habis dimainkan oleh media massa pengampu BN/Umno. Sedangkan Ke bawah DYMM Sultan-Sultan sendiri tidak pernah bertitah bahawa PR derhaka kepada mereka. Umno/BN seolah-olah lebih sudu dari kuah menjadi jurucakap kepada Ke Bawan Duli Tuanku.

Begitu juga dengan Ketua Menteri Melaka, Mohd Ali Rustam yang terus memainkan isu ini dengan membuat kenyataan akhbar demi untuk menonjolkan dirinya supaya digelar pejuang Melayu sedangkan Raja Melaka sendiri pun beliau tidak daulatkan. Kalau betul beliau bersemangat Melayu dan mendaulatkan Raja-Raja Melayu mengapa beliau tidak mencari susur galur Sultan Melaka dan menabalkan individu tersebut sebagai Raja Melaka selepas disahkan keturunannya sahih lagi benar. Malang sekali negeri Melaka yang terkenal dengan Zaman Kesultanan Melayu Melaka dahulu, kini tidak beraja sedangkan negeri-negeri lain semuanya ada Raja kecuali Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak.

Saya juga yakin isu penderhakaan kepada Raja-Raja Melayu yang dimainkan oleh Umno/BN ini akan MAKAN TUAN. Ini kerana rakyat Malaysia tidak lupa peristiwa di bawah :-

1) Umno/BN telah meminda perlembagaan menghadkan kuasa Raja-Raja pada era 90-an. Peristiwa ini merupakan peristiwa paling malang dalam sejarah Kesultanan Melayu dan Umno lah yang sebenarnya MENDERHAKA kepada Sultan.

2) Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan menabalkan seorang kerabat Di Raja Kelantan sebagai Sultan Kelantan, semasa krisis pindaan perlembagaan menghadkan kuasa Raja-Raja Melayu memuncak. Jelas peristiwa ini benar-benar MENDERHAKA kepada Sultan Kelantan.

3) Pemimpin Umno sanggup membongkar segala keaiban Raja-Raja Melayu di media massa sehingga semua keburukan Raja-Raja Melayu baik yang lama atau baru disiarkan di dada akhbar semasa isu pindaan perlembagaan hangat diperkatakan pada era 90-an dahulu.

4) Seorang pemimpin Umno sanggup mengahwini Puteri Sultan dengan membelakangkan Ayahanda Puteri tersebut. Pemimpin Umno itu sekarang masih menjadi pemimpin kanan Umno dan bertanding jawatan tertinggi Umno pada pemilihan hujung bulan ini.

5) Umno sanggup membelakangkan calon Menteri Besar pilihan Sultan di 2 buah negeri sehingga berlaku demonstrasi di kedua-dua negeri tersebut. Ada banner yang dibawa mencaci Sultan dengan perkataan seperti 'Menatang' (Binatang). Walaupun akhirnya Umno akur dengan titah Sultan di kedua-dua negeri tersebut namun peristiwa ini menggambarkan bahawa Umno derhaka kepada Sultan.

Banyak lagi peristiwa penderhakaan Umno/BN kepada Sultan. Tetapi cukup untuk saya nukilkan peristiwa di atas bagi membuktikan bahawa bukan PR yang derhaka kepada Sultan tetapi sebenarnya Umno/BN yang lebih kurang ajar dan biadap serta derhaka kepada Sultan.

Comments