PRK : BATANG AI TEGANG, TIDAK MAMPU DIKENDURKAN

Pilihanraya Kecil (PRK) di tiga kawasan iaitu di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai amat perit bagi BN dalam keadaan mood rakyat yang memihak kepada Pakatan Rakyat.

Oleh sebab itu ramai mendakwa bahawa BN memperkudakan SPR dalam menetapkan tarikh PRK tersebut walaupun ianya dinafikan oleh SPR sendiri.

Saya tidak mahu mengulas isu tersebut yang sudahpun saya ulas sebelum ini.

Kali ini saya cuma ingin mengingatkan tuan-tuan dan puan-puan supaya berhati-hati menggunakan perkataan Batang Ai.

Menurut orang Sarawak, Batang bermaksud Sungai dan Ai adalah Air cuma R ditiadakan mengikit 'slang' orang Sarawak. Jika tersilap sebut mungkin ada yang mentafsirkan kita menyebutnya sebagai Batang I (saya), lain maksud itu.

Malah kemungkinan juga dalam ulasan media dan wartawan semasa kempen nanti ada yang berkata begini :

"Kempen pilihanraya di Batang Ai semakin TEGANG, kedua-dua pihak tidak mahu MENGENDURKANNYA, calon-calon terus MERANGSANGKAN gerakerja mereka dengan lebih dahsyat.

"Batang Ai benar-benar TEGANG sekarang, Polis dan SPR menasihat calon-calon supaya MENGENDURKANNYA bagi mengelakkan RANSANGAN kepada pekerja-pekerja parti masing-masing".

Maaf jika tuan-puan tersinggung dengan bahasa yang saya gunakan. Ianya hanya sekadar peringatan supaya tidak ada yang tersipu-sipu malu mendengar ulasan media dsan wartawan. Atau mungkin juga ada yang menuduh media melaporkan suasana kempen di Batang Ai secara lucah.

Saya mendapat idea di atas dari ceramah Ketua Penerangan PAS Pusat yang menyentuh isu ini pada ceramah beliau di Bukit Katil malam tadi.

Berhati-hati ketika memperkatakan tentang kempen di Batang Ai.

Comments