DI MELAKA PUN ADA KASTA

Aduan seorang rakyat biasa yang tidak puashati tentang tindakan pihak berkuasa. Beliau menghantar aduan ini ke email saya.

Keluhan beliau ..............

Saya dah ada ofis kat sini sejak 2005. Ofis saya di Jalan Melaka Raya 24, Taman Melaka Raya. Dulu saya pakai kupon parking, so kalau terlupa nak gores tu, habis je masa kenalah saman... Sebab tak tahan asyik kena bayar saman, saya guna kupon bulanan supaya tak terlupa lagi. Dah 2 tahun saya guna kupon bulanan. Kat sini orang MBMB buat rounding 2 kali sehari.

Banyak kereta "rakyat biasa" yg kena saman setiap hari jika kupon parking dah tamat masa atau parking di garisan kuning. Pernah sekali kereka rakan sepejabat saya yg parking sebentar saja di garisan kuning (anggaran 10 min) kerana nak angkat barang dari kereta ke dalam pejabat pun tak terlepas daripada saman. Tapi kereta Mercedes bernombor MX XXX milik seseorang yang berkedudukan tu tak pernah kena saman.

Termasuk juga kereta anak2nya yg menggunakan No. XX walau di mana pun mereka meletakkan kereta. Di hadapan pejabat saya juga satu spot baik utk pihak polis menyaman org2 yg buat U-turn di Persimpangan Pulau Melaka. Saya pernah bertanya kepada pegawai polis yg bertugas, (kebetulan waktu itu kereta MX XXX itu sedang parking di garisan kuning) kenapa tak saman kereta itu.

Anggota polis menjawab, itu bidang kuasa MBMB. Polis boleh saman, tapi bayarannya mahal, hingga RM300.

Saya kata, MBMB tak pernah saman kereta tu walaupun selalu langgar undang2. Polis tu jawab, mereka pun tak berani kerana nnt akan "dapat susah" dan "kena soal" kalau saman kereta tu.

Kerani di pejabat saya pernah membuat aduan (melalui telefon) ke MBMB berkenaan hal ini dalam 1 tahun lepas, tapi sampai sekarang tiada tindakan diambil.

Di Melaka pun ada KASTA ke? Orang besar tak kena sama sebab ada imuniti, rakyat marhaen jadi mangsa!!!!!!!!!!


Comments