KERAJAAN HARAM BN PERAK TUMBANG PADA SIDANG DUN AKAN DATANG? ~ Ref Malaysiakini

Menteri Besar HARAM Kerajaan BN Perak, Zambry Abdul Kader dan Exco HARAMnya sudah pasti akan malu dan dimalukan. Ini kerana beliau tidak akan dapat lari dari siasatan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

Beliau akan dipanggil mengadap Jawatankuasa tersebut Rabu ini.

Speaker DUN Perak YB Sivakumar yang bertindak pengerusi jawatankuasa berkenaan berkata notis saman hadir kepada Zambry, Hamidah Osman, Datuk Ramly Zahari, Dr Mah Hang Soon, Datuk Saarani Mohamad, Mohd Zahir Abdul Khalid dan Zainol Fadzi Paharudin, telah dihantar pada pagi semalam melalui Setiausaha DUN Perak, Abdullah Antong.

Katanya keputusan tersebut adalah ekoran surat aduan yang diterimanya daripada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Canning, Wong Kah Woh Khamis lalu yang meminta supaya ketujuh-tujuh Adun Barisan Nasional (BN) tersebut dirujuk kepada jawatankuasa berkenaan kerana didakwa telah menghina dewan, lapor Bernama.

Inilah bebalnya Umno dan BN. Mereka bertindak merompak kuasa PR dengan berselindung disebalik kuasa istana tetapi lupa bahawa mereka tidak boleh merompak kuasa Speaker DUN kerana Speaker dilantik di dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri.

Mahu tidak mahu untuk melucutkan jawatan Speaker ianya mesti dilakukan di dalam Sidang DUN. Menteri Besar tidak ada kuasa untuk memecat Speaker.

Jadi Rabu ini mahu tidak mahu Zambry dan Exconya terpaksa menebalkan mukanya untuk berdepan dengan Jawatankuasa ini yang sudah pun menghantar surat kepadanya untuk dihadapkan ke jawatankuasa tersebut.

Speaker DUN Perak, YB V Sivakumar dalam kenyataannya semalam tidak menyatakan bentuk hukuman yang boleh dikenakan terhadap menteri besar dan exco berkenaan.

Sivakumar berkata jawatankuasa berkenaan akan hanya melakukan penyiasatan dan membentangkan laporan dan saranannya kepada sidang DUN yang akan datang.

Menurutnya keputusan hukuman ini akan hanya dibuat dalam persidangan DUN akan datang.

Saya yakin BN benar-benar tersepit sekarang ini, Speaker mempunyai kuasa untuk menghalang mana-mana ADUN masuk Dewan atas alasan tertentu. Dalam hal ini Speaker mempunyai kuasa untuk menghalang 4 ADUN lompat katak termasuk ADUN Bota untuk masuk ke Dewan. Ini bermakna jika 4 ADUN ini tidak dibenarkan masuk maka BN mempunyai 27 ADUN dan PR mempunyai 28 ADUN termasuk Speaker.

Maka jika ini terjadi, PR mempunyai majoriti 1 kerusi lebih dari BN. Maka PR boleh membuat usul undi tidak percaya kepada kerajaan HARAM BN. Kerajaan HARAM tersebut akan tumbang????

Jadi persidangan DUN Perak akan datang benar-benar hebat dan ditunggu-tunggu kerana sudah pasti satu lagi perdebatan hangat berlaku.

Hanya ada satu jalan penyelesaian iaitu bubarkan DUN. Habis cerita!!!!!!!!!!!

Comments