TARIKH PRK BUKIT GANTANG & BUKIT SELAMBAU AWAL MAC? ~ Ref Malaysiakini

SPR akan menentukan tarikh penamaan calon dan hari pengundian untuk kedua-dua PRK Bukit Gantang dan Bukit Selambau hari ini.

Namun begitu belum dapat dipastikan samada PRK Bukit Selambau akan diadakan atau sebaliknya. Ini kerana SPR sejak-sejak akhir ini sudah bertukar fungsi dari sebuah suruhanjaya yang bertindak mengendalikan pilihanraya kepada suruhanjaya yang berperanan mengkaji kesahihan surat perletakan jawatan wakil rakyat.

Peranan itu mula SPR mainkan ketika isu perletakan jawatan 3 ADUN PR iaitu ADUN Behrang, Changkat Jering dan Jelapang. SPR mencabar keputusan Speaker DUN Perak sehingga tiada PRK dijalankan untuk ketiga-tiga DUN tersebut.
Tindakan SPR ini amat memalukan dan disifatkan mencabul undang-undang dan perlembagaan. Malah ada yang mendakwa SPR menghina Yang Dipertuan Agong. Ada pihak yang menukarkan nama SPR kepada STMPR - Suruhanjaya Tidak Mahu Pilihanraya.

Sementara itu ramai pihak meramalkan PRK Bukit Gantang akan diadakan selepas atau sebelum Perhimpunan Agung Umno bagi memberikan peluang kepada Pemimpin Umno turun habis-habisan di Bukit Gantang.

Comments