HARUSSANI WAJAR JADI CALON BN DI BKT GANTANG ~ Ref Malaysiakini

Saya mencadangkan Mufti Perak, Harussani Zakaria dicalonkan menjadi calon BN pada PRK Parlimen Bukit Gantang. Ini kerana beliau memang berminat dengan politik. Memang sejak dari dahulu lagi beliau begitu gemar dan cenderung untuk berpolitik sehingga banyak kali dilaporkan beliau begitu memihak kepada Umno dan BN.

Jadi adalah lebih baik beliau meletakkan jawatan sebagai Mufti dan bertanding atas tiket BN di Bukit Gantang.

Tidak ada gunanya berselindung di sebalik jawatan Mufti tetapi menyokong BN dan Umno.

Saya hairan bagaimana seorang mufti yang banyak ilmu Islamnya boleh menyokong Umno/BN yang jelas menentang Islam. Tidak perlu saya nyatakan disini senarai kerja buat Umno/BN yang bertentangan dengan Islam. Tuan-puan sudah tentu mengetahuinya.

Dalam kenyataannya baru-baru ini Harussani berkata masyarakat Islam di negeri ini supaya berfikir secara rasional dan menerima ketentuan qada dan qadar ditentukan Allah SWT selain sama-sama berusaha menyelesaikan masalah yang timbul.

Beliau berharap seluruh masyarakat Perak menerima keadaan yang berlaku dan menerima keputusan yang dibuat pemerintah (Sultan).

Lupakah Harussani bahawa ketaatan kepada manusia ada had dan batasnya. Jika seseorang manusia itu sendiri menentang ajaran Allah dan Rasul maka sudah tentu kita wajib tidak mentaatinya dengan cara yang sesuai mengikut keadaan dan masa.

Seperti kata Datuk Prof Dr Haron Din, Harussani sepatutnya menyokong perjuangan Islam bukan menentangnya. Malangnya Harussani terus menerus menyokong BN membuta tuli tanpa usul periksa. Mungkin beliau termakan dengan gula-gula BN sehingga tidak nampak yang mana betul yang mana salah.

Comments

Anonymous said…
woi....saper ko nak nasihatkan BN...ko stakat KP jer....lembab lak tu...buat hal jaga melaka dah ler....mana dia bukti ko nak tunjukkan pasal tok ali ketam tu? aku masih menunggu nie....