UMNO DAN KARPAL SAMA-SAMA TAK SETUJU HUDUD ~ Ref Malaysiakini

Setiausaha Lajnah Penerangan PAS Negeri Melaka, Khairul Che Salleh berkata Pengerusi DAP, YB Karpal Singh bebas untuk menyatakan pandangan beliau tentang pelaksanaan hudud di negara kita.

"Sepertimana yang ditegaskan oleh para pemimpin Pakatan Rakyat bahawa semua keputusan yang akan diambil oleh Pakatan Rakyat mestilah dibuat secara rundingan dan tidak ada pihak yang akan dibelakangkan".

"Sebagai sebuah pakatan kita mesti menghormati pandangan parti-parti komponen yang lain walaupun mungkin pandangan itu tidak betul, namun ianya mesti dihormati" kata Khirul.

Menurut Khairul bukan sahaja Karpal yang tidak bersetuju dengan Hudud malah pemimpin Umno dan ahli Umno pun tidak setuju dengan hudud kerana beberapa sebab tertentu.

"Orang bukan Islam menolak Hudud kerana mereka tidak faham tentang hudud manakala orang Islam menentang Hudud kerana kedegilan dan kebongkakan mereka tidak mahu menerima hukum Allah".

"Dalam hal ini PAS dan orang Islam wajib menerangkan kepada golongan Bukan Islam bahawa Hudud akan diwajibkan kepada Orang Islam sahaja dan syarat pelaksanaannya sangat ketat bukan boleh dilakukan sewenang-wenangnya".

Khirul sebaliknya kesal dengan penolakan Hukum Hudud oleh orang Islam kerana jelas di dalam Al-Qu'ran disebab hudud wajib dilaksanakan kerana ianya datang Allah dan Allah menjamin pelaksanaan akan menyelesaikan masalah manusia di dunia ini.

"Karpal dan orang Bukan Islam tidak perlu takut kepada Hudud kerana mereka tidak akan diadili dibawah hukum tersebut melainkan jika yang meminta untuk dibicarakan di bawah hukum hudud".

"Malah hanya orang jahat sahaja sebenarnya yang takut kepada hukum hudud, jadi jika orang Umno takut kepada hudud mungkin disebabkan mereka jahat".

Comments

saji said…
Adakah benar Yb Karpal tak setuju HUDUD kerana tak faham?

Adakah benar UMNO tak setuju hudud kerana kedegilan dan kebokakannya?

Bagi saya, UMNO dan Yb Karpal yang dikatakan sama-sama tak setuju dengan HUDUD bukan soal tak faham,degil dan bongkak. Ia lebih kepada soal menjaga kepentingan diri atau mementingkan diri masing-masing terhadap HUDUD. Maksudnya, kedua-dunya merasakan tak mendapat apa-apa faedah jika HUDUD dilaksanakan di negara ini,yang mencakupi kepetingan komersil dan politik.

Sebagai contoh