22 January 2009

RASUAH LEMBU VS RASUAH UMNO ~ Ref Malaysiakini

Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim dituduh melakukan rasuah dalam isu pemberian 46 ekor lembu korban di Bandar Tun Razak.
Secara terbuka beliau menafikan perkara tersebut tetapi pada yang sama menunjukkan sikap terbuka akan bekerjasama dengan SPRM bagi memudah penyiasatan. Tidak sebagaimana yang berlaku kepada Menteri-menteri Besar Umno yang sudah pasti tidak akan memberikan kerjama jika BPR (SPRM Sekarang) ingin menyiasat mereka. Malah mereka mencari helah dan meminta simpati dari 'Boss' mereka agar siasatan tidak dilakukan.
Selain dari isu lembu ini kita juga dibentangkan dengan isu tangkapan SPRM keatas beberapa orang pemimpin Umno dan ahli Umno yang bertindak menyogok para perwakilan mesyuarat agong Umno Bahagian. Memang semua orang tahu gejala rasuah sudah menjadi darah daging dalam Umno dan ianya semakin ketara ketika berlakunya pemilihan Umno. Sebab itu Calon Naib Presiden Umno, Rais Yatim mengaku bahawa Umno adalah parti tender. Di mana jawatan dalam Umno boleh dibeli oleh sesiapa yang berani menawarkan 'qoutation' yang paling tinggi untuk sesuatu jawatan.
Saya mengharapkan SPRM akan bertindak dengan telus, adil dan tidak dipengaruhi oleh mana-mana dalam isu rasuah lembu dan rasuah Umno ini.
Kita mahu sesiapa yang bersalah di hukum setimpal dengan kesalahan mereka. Namun begitu sesiapa yang dituduh mestilah diberi peluang seluas-luasnya untuk membela diri.

No comments:
Write comments
Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter