PILIHANRAYA KECIL : MENGIMBAU KENANGAN LAMA? ~ Ref Malaysiakini

Setiap kali pilihanraya kecil saya pasti resah gelisah jika tidak dapat bersama-sama sahabat menyumbangkan tenaga untuk berjuang setakat termampu di 'perbatasan'. Namun banyak kali juga saya terlepas untuk menjadi anggota jentera yang 'merobohkan' BN pada PRK tersebut.

Antara PRK yang saya tidak berkesempatan berkempen ialah PRK Teluk Pasu dan Indera Kayangan. Yang lain Alhamdulillah saya berjaya mendaftarkan diri sebagai petugas walaupun mungkin kadang-kadang sebagai Pak Pacak (pemerhati).

Sepanjang kempen PRK ini ramai sahabat ditemui, banyak gelagat manusia diperhati dan tidak ketinggalan kedunguan dan kebodohan manusia saya jumpai. Kita boleh melihat bagaimana manusia kadang-kadang lebih teruk dari binatang (tidak hairan sebab dalam Al-Quran pun ada ceritakan bahawa ada manusia lebih teruk dari binatang).

Semasa PRK kita boleh melihat pelbagai jenis manusia antaranya :-

1) manusia yang tidak dapat melihat kebenaran;
2) manusia yang boleh dibeli dengan wang ringgit, kain pelikat dan sebagainya;
3) manusia yang lupa diri dan menentang Allah dan hukumnya;
4) manusia yang tidak menggunakan akal fikiran untuk bertindak;
5) manusia bongkak, angkuh, tamak kuasa dan menyalahgunakan kuasa tanpa takut kpd Allah;
6) manusia yang ganas, tidak berperi kemanusiaan;
7) manusia yang tidak waras, gila dan sewel;
8) manusia yang membeli kesesatan dan menjual kebenaran
9) manusia yang tidak malu dan muka tembok
10) manusia yang bodoh sombong, cerdik tidak boleh diikut, bodoh tak boleh diajar

Pendek kata macam-macam fesyen manusia yang saya jumpa yang menguji kesabaran kita semua.

Comments