MENTERI BESAR PERAK BERTUKAR TANGAN? ~ Ref Malaysiakini

BN Perak tidak pernah serik dengan masalah dalaman mereka. Akibat dari masalah yang dialami oleh Umno di mana ramai ADUN mereka mula hilang kepercayaan kepada parti rasuah itu, Umno kini mencari isu baru untuk memecahbelahkan PR.
Terbaru Umno dijangka akan memainkan isu PAS akan kehilangan kerusi Menteri Besar jika lebih ramai ADUN BN menyertai PKR. Isu ini mula disensasikan di dalam akhbar harian semalam.
Saya yakin ada dalang dari Umno/BN yang nampak isu ini mungkin dapat memecahbelahkan perpaduan PR. Perang saraf mungkin bagi mereka akan memberikan kesan positif supaya PR berpecah. Mungkin juga mereka merasakan PAS akan berasa terancam dan tidak menentang kemasukan ADUN BN kedalam PKR. Sedangkan isu ini sebenarnya tidak berbangkit.
Bagi PAS sebagai sebuah parti yang matang dalam sepak terajang politik Malaysia sudah pasti tidak mudah melatah dengan apa juga perang saraf musuhnya. PAS bukanlah sebuah parti yang gila kuasa, gila pangkat dan mabuk kuasa seperti Umno/BN. PAS tidak pernah meminta ADUNnya dilantik menjadi Menteri Besar. Datuk Seri Ir Nizar juga tidak pernah bermimpi untuk menjadi Menteri Besar Perak. Semuanya atas perkenan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak. Baginda yang berkuasa memilih Menteri Besar.
Jadi tidak timbul masalah penggatian Menteri Besar dan sebagainya. Semuanya atas budi bicara Baginda Sultan Perak. Umno/BN tidak perlu menggunakan isu ini. Jika mereka masih memainkan isu ini bermakna mereka cuba menghina Sultan Perak.

Comments