KOMEN TETAMU TENTANG SIKAP PENGUNDI TIONGHUA ~Ref Malaysiakini

Alias Mohd Yusof said...
Orang Cina adalah pengundi yang bijak. Mereka ada strategi dalam mengundi. Mereka mengundi mengikut manafaat yang bakal mereka dapat.Isu hudud yang dimainkan oleh BN juga telah berjaya menjauhkan mereka dari mengundi PAS.Samalah seperti kalau kita mengajak orang bukan Islam masuk Islam dengan mengatakan kalau nak masuk Islam kena bersunat dulu. Tentu mereka akan cabut lari.Sudah tentu isu hudud ini akan keluar lagi bila nak menjelang pilihanraya, memang senjata yang berkesan kepada BN.Bijak juga si KJ itu. PAS terperangkap dengan jerat dia.

Anonymous said...
Undi sedemikian masih bolih di banggakan. Pengundi Cina sebenarnya yakin PAS akan memenangi PRK tersebut dan mereka tidak selesa dengan tagline 'the king maker' kerana sifat kerajaan negeri dan pusat yang berdendam. Walaupun tidak diterjemahkan kepada undi tetapi sokongan moral semasa berkempen dan derma yang di beri amat lah membanggakan.Tidak perlu gusar, tetapi pemimpin PAKATAN RAKYAT mesti terus berkomunikasi dengan pengundi cina untuk kesedaran politik dan agenda perubahan.


Khun Pana aka johanssm said...
Dari perhatian saya bukan nya salah "taktik" .Semua penyokong Pakatang Rakyat termasuk YM RPK dan isteri , DSAI dan Wan Azizah,Lim G.E.,MB Selangor , MB Perak..semuanya diterima baik oleh rakyat dan di KT .

1- banyak yang berkerja di luar KT dan tidak akan balik ke KT buat undi sebab cuti dan sambutan Raya Tahun Baru cuma seminggu lagi.

2- Peras ugut oleh mca dan umno .Peras ugut yang dibuat oleh kumpulan /persatuan niaga China kepada perniaga China yang lain.KT ialah bandar yang kecil, dan ugutan oleh mca berjaya.perniaga tak nak ada "problem".Bukan nya dapat terima duit angpow. duit tak dapat beli undi China. Cuma ugutan itu berjaya.

3-Masyarakat China di Malaysia boleh terima dan setuju dengan PAS asal kan PAS tidak selalu pakai guna Islam. Walaupun cadangan oleh PAS itu memang ikut Islam, tapi tak perlu lah kata iaya Islam.Dan yang lain-lain itu ialah salah.

Cakap saja cadangan yang baik, dan bukan nya cadangan Islam.Tetapi petunjuk yang baik dari KT ialah Melayu yang support PAS.Dan Melayu yang akan tolak umno ke dasar laut. Syabas PR dan syabas kepada undi-undi untuk PR.Sebab undi-undi China dan India tak banyak.

Dan orang China dan orang India tak mahu di label sebagai China atau India lagi. Rata-rata mahu dilabel sebagai Orang Malaysia. Oleh kerana demikian, banyak undi rosak. lebeh 600 undi rosak.Mereka tetap pi undi, tapi rosakan undi. Tak kasi umno dan tak kasi PAS.Tidak boleh di lihat sebagai tak terima PAS, soalan nya boleh kah PAS ubah sedikit lagi untuk buat "Orang Malaysia" selesa sikit dengan PAS.Terima kasih lah kalau comment ini dibaca , di faham oleh semua orang PAS dan PR.Tahniah kepada PR menang di KT dan amat terima kasih kepada suara-suara dan undi-undi orang Malaysia dari KT.


Anonymous said...
Hi There,I think we've to be careful before drawing any conclusions:

1. How is it possible to know the EXACT number of votes from various races? If that information is available, then there's a need to reform this as it can be misused for intimidation of voters.

2. If the figures are correct, that shows the voters turnout of the chinese are extremely low, it doesn't conclude one way or the other where the sentiment is... possible conclusion is majority didn't want to come home or undecided about who to vote this round.

3. It could be a "post-election" psycological warfare by OTK, who seems more devious than previous MCA presidents to continue to drive a wedge between PR parties at the same time divert attention from MCA's failure to gain support for BN.

The sentiments on the ground are shifting, the chinese are displaying more courage to go against threats & intimidations, especially the older generation, judging by turnouts as well as donations.

So take the positives away from this election, continue to work together and work well, show the rakyat not just in KT but the rest of Malaysia, PR is viable and cohesive, the change will come. We've come a long way in 12 months overcoming the accumulated believes of 50 years, be patient a bit longer folks.

SF Yong said...
As a Chinese, I understand the dilemma of the KT Chinese voters. We do not like the many discriminations of the current government & yet we are still voting for them. Why? As it is, even if BN wins the seat, it will definitely not affect the PAKATAN coalitions as a whole but it will definitely affects the KT Chinese & Indians should the current state administration becomes vengeful as they have openly hinted at. Everyone leaves after the election & Who's going to come back & help. I believe the non Malays will bide their time & the next GE will definitely see a massive swing to the opposition. That's what I would do if I'm a KT voter.

Comments

perunding said…
they are indeed very good comments